دین اسلام به عنوان مولفه همگرایی قوم بلوچ با حاکمیت و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی استان سیستان و بلوچستان

پیام:
چکیده:

یکی از مولفه‌های بسیار حایز اهمیت در راستای همگرایی قوم بلوچ با حاکمیت و ارتقاء امنیت اجتماعی استان سیستان و بلوچستان، دین اسلام و آموزه‌های مشترک آن است. در این تحقیق تلاش شده به این سوال پاسخ داده شود که مناسب‌ترین آموزه‌های دینی موثر در همگرایی قوم بلوچ با حاکمیت کدام است. برای پاسخگویی به سوال تحقیق، از روش تحلیلی – توصیفی، منابع کتابخانه‌ای و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 200 نفر از مسیولان و کارشناسان امنیتی و فرهنگی مستقر در قسمت بلوچستان استان سیستان و بلوچستان تشکیل داده‌اند که با استفاده از فرمول کوکران 130 نفر از آنان به‌عنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شده‌اند. در این راستا پرسشنامه‌ای متشکل از 15 سوال در رابطه با متغیرهای تحقیق تهیه و پس از توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، پاسخ‌ها از طریق نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. ضریب اعتبار محاسبه شده از طریق آلفای کرونباخ (94.5/.) گویای آن است که پرسشنامه از اعتبار بالا و قابل قبولی برخورداراست. در نهایت بعد از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص گردید که بهره‌جویی از مواضع و موازین قرآن کریم، اعتقاد به پیامبر و قبله مشترک، بهره‌جویی از ظرفیت‌های اعیاد مشترک دینی (فطر، مبعث، قربان و...) و تاکید بر اصول دین مشترک بین شیعه و سنی (توحید، نبوت و معاد) به‌عنوان مهم‌ترین آموزه‌های دینی مشترک، بیشترین تاثیر را در همگرایی قوم بلوچ با حاکمیت و ارتقاء امنیت اجتماعی استان سیستان و بلوچستان دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2010667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!