بررسی ارتباط ناراحتی های اسکلتی-عضلانی با سطوح مجاز بلندکردن دستی بار و امتیاز ارزیابی پوسچر (مطالعه موردی در یک صنعت چاپ)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ناراحتی های اسکلتی-عضلانی در همه مشاغل و صنایع از مشکلات عمده به حساب می آیند. کارکنان صنعت چاپ درگیر وظایفی هستند که ریسک ابتلا به ناراحتی های اسکلتی-عضلانی را بالا می برد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط ناراحتی های اسکلتی-عضلانی با وظایف بلندکردن دستی بار و پوسچر کارکنان در یک صنعت چاپ انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه، با استفاده از پرسشنامه کرنل شیوع ناراحتی های اسکلتی-عضلانی در بین کارکنان بررسی شد. همچنین وظایف بلندکردن دستی بار در صنعت مذکور به سه روش جداول Snook، WISHA و KIM-LHC مورد ارزیابی قرار گرفت. پوسچر کارکنان نیز با استفاده از روش REBA ارزیابی شد.
یافته ها
نتایج پرسشنامه کرنل نشان داد که بیشترین شکایت ها مربوط به درد در اندام های تحتانی، از جمله در پاها، ساق پاها و زانو ها است. مقایسه نتایج پرسشنامه کرنل و نتایج ارزیابی وظایف بلندکردن دستی بار به روش WISHA با استفاده از آزمون کروسکال-والیس نشان داد که اندام های گردن (0/016=P)، شانه راست (0/028=P)، شانه چپ (0/031=P)، پشت (0/022=P) و ساعد راست (0/045=P) دارای ارتباط معنادار با نتایج WISHA هستند.
نتیجه گیری
ارتباط شیوع برخی ناراحتی های اسکلتی-عضلانی با نتایج ارزیابی وظایف بلندکردن دستی بار به روش WISHA، نشان از برتری این روش نسبت به روش های KIM-LHC و جداول Snook برای ارزیابی وظایف بلندکردن دستی بار در صنعت چاپ است. همچنین عدم ارتباط ناراحتی های اسکلتی-عضلانی با نتایج ارزیابی پوسچر به روش REBA نشان می دهد که دلایل شیوع این ناراحتی های در صنعت مذکور را باید در مواردی غیر از پوسچر نامناسب جستجو کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!