تعیین میزان شیوع کمبود ویتامین D در بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی فردیس کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ویتامین D یکی از فاکتورهای مهم در رشد استخوان به شمار می رود. کمبود آن باعث کاهش جذب کلسیم و نرمی استخوان شده و ریسک شکنندگی استخوان را افزایش می دهد. علاوه بر این کمبود ویتامین D  دارای عوارض خارج اسکلتی مانند افزایش ریسک ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، عفونت و بیماری های اتوایمیون می باشد. در اغلب موارد میزان ویتامین D که از طریق منابع غذایی تامین می شود کافی نیست، علاوه بر این به علت تغییر شیوه زندگی و عدم دسترسی به نور کافی و منابع دیگر ویتامین D  بر میزان شیوع کمبود این ویتامین افزوده شده است.  در این مطالعه  میزان شیوع کمبود ویتامین ‏D‏ در بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی فردیس کرج که از تنوع قومیتی برخوردارند در بازه زمانی ابتدای سال 1393 تا ابتدای مهر 1394 مورد بررسی قرار گرفت.
روش تحقیق
  در این مطالعه، از بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه که فاقد سابقه بیماری هایی مانند دیابت و... می باشند، به صورت تصادفی و در سنین مختلف نمونه گیری انجام شد. بیماران بر اساس سن و جنس طبقه بندی شدند. افرادی که به علت دریافت کلسیم و ویتامین D دارویی دارای مقادیر بالای سرمی از این دو ماده بودند، از مطالعه حذف شدند. در این مطالعه 100 نفر کودک دختر و پسر در سنین 1 تا 13 سالگی، 400 نفر زن و مرد در سنین 14 تا 45 سالگی و  تعداد 500 نفر زن و مرد در سنین بالای 45 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها به صورت روزانه گرفته شده و در همان روز اندازه گیری سطوح سرمی ویتامین D   [25(OH) D] ، کلسیم ، فسفر و پاراتورمون انجام شد.
یافته ها
با توجه به بررسی های انجام شده مشخص گردید که 5/15% جمعیت مورد مطالعه دارای کمبود شدید ویتامین D ، 1/45 % دارای کمبود خفیف تا متوسط  و 4/39 % دارای سطوح نرمال از ویتامین D سرمی هستند.
نتیجه گیری
افراد هم سن ولی در جنس مخالف از لحاظ کمبود شدید در وضعیت های متفاوتی به سر می برند. به طوری که در دختران و زنان کمبود شدید ویتامین D نسبت به پسران و مردان شایع تر می باشد. در کودکان دختر کمبود شدید ویتامین D به میزان 5/3 برابر در مقایسه با پسران شایع تر است. در زنان در سنین 45-14نسبت به مردان در همین سن، کمبود شدید ویتامین D به میزان 7/1 برابر و در زنان بالای 45 سال نسبت به مردان در این سن، کمبود شدید ویتامین D  5/1 برابر شایع تر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!