تاثیر انحراف فکر با کشیدن نقاشی بر اضطراب کودکان قبل از عمل جراحی: یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیر کشیدن نقاشی بر اضطراب کودکان قبل از عمل جراحی در اتاق عمل بیمارستان الزهرای اصفهان در سال 96بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر کارآزمایی بالینی با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کاندید جراحی بود. بر اساس فرمول حجم نمونه، 70 کودک 3 تا 7 ساله تحت جراحی به صورت نیمه تصادفی در دو گروه آزمون (35 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون در اتاق قبل از عمل، نقاشی کشیدند و اضطراب آنان قبل و پس از نقاشی کشیدن مورد سنجش قرار گرفت. در گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اضطراب (m-YPAS) بود، سپس داده ها تحت تجزیه تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
در شاخص های مربوط به میزان اضطراب (فعالیت، صحبت کردن، بیان عواطف، هیجانات، اتکا به والدین) قبل از انجام مداخله تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0P>). ولی بعد ازانجام مداخله، گروه آزمون در این شاخص ها به طور معناداری در سطح مطلوب تری نسبت به گروه کنترل قرار داشتند (05/0>P). گروه آزمون در شاخص بیان عواطف و شاخص اتکا به والدین پس از مداخله به طور معناداری در سطح مطلوب تری نسبت به قبل از مداخله  قرار داشتند (05/0>P). در بقیه شاخص ها در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی دار نبود (05/0P>).
استنتاج
نتایج نشان داد کشیدن نقاشی می تواند باعث کاهش اضطراب کودکان در مرحله قبل از جراحی شود. بنابراین پیشنهاد می شود قبل از بیهوشی امکان کشیدن نقاشی در کلیه بیمارستان هایی که کودکان در آن مورد جراحی قرار می گیرند فراهم شود.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20171118037521IRCT
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!