تاثیر کشت مخلوط ذرت: سورگوم بر عملکرد دانه و علوفه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حفظ منابع تولید و کشاورزی پایدار یکی از اصول مورد نظر دانشمندان در مقطع کنونی است و کشت مخلوط که سبب پایداری عوامل و منابع تولید می شود، می تواند آینده تولیدات کشاورزی را بارور کند. این آزمایش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار در مزرعه آموزشی پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع درکرج، در سال زراعی 94-1393 انجام شد. سیستم کشت مخلوط از نوع جایگزینی بود. ارقام مورد نظر، سورگوم علوفه ای (رقم پگاه) و ذرت دانه ای (رقم ksc600)، در نظر گرفته شد. فاکتور تیمارهای جایگزینی شامل، کشت خالص ذرت، 75 % ذرت+ 25% سورگوم، ذرت 50%+، سورگوم50%، سورگوم75% +25%ذرت و کشت خالص سورگوم است. نتایج نشان داد که ترکیب کاشت تیمارهای تک کشتی سورگوم، سورگوم75% + ذرت25% و سورگوم50%+ ذرت50% به ترتیب با عملکرد61، 60 و 45 تن در هکتار بیشترین مقدار علوفه را برای سورگوم تولید کردند، و در گیاه ذرت بو دادنی تیمار تک کشتی ذرت، تیمار 75%ذرت+25%سورگوم و تیمار 50%ذرت + 50%سورگوم به ترتیب با عملکرد 7/8 ، 6/8 و 4/8 تن در هکتار بیشترین عملکرد دانه را دارا بوده اند، البته کاهش تعداد بوته در هکتار از کاهش عملکرد تبعیت نمی کنند و عملکرد گرم در بوته این سهم را آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!