دلایل و ماهیت شکل گیری اسلام ستیزی و ضرورت دفاع غیرعامل

پیام:
چکیده:
برخورد با مسلمانان و مسئله اسلام ستیزی در جهان غرب پدیده جدیدی نیست. این موضوع ریشه تاریخی داشته و سابقه آن از زمان ظهور دین اسلام است و امروزه، به ویژه پس از حوادث 11 سپتامبر گستره و عمق آن بیشتر شده است. هر ساله همزمان با سال گرد حادثه 11 سپتامبر، موج تازه ای از اسلام-ستیزی و اسلام هراسی فضای تبلیغی محافل رسانه ای و غیررسانه ای غرب را فرا می گیرد. به طوریقین توجه ویژه آمریکا و هم پیمانانش به این تبلیغات، موجب بروز نمادهایی از اسلام ستیزی در غرب شده است. محققان با استفاده از روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در این مقاله، به ماهیت سناریوهای غربی در شکل گیری اسلام ستیزی، راهبردهای اجرایی و دلایل گسترش اسلام ستیزی در غرب و ضرورت دفاع غیرعامل در برابر آن به عنوان دغدغه های اصلی این تحقیق پرداخته اند. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که :1. ماهیت سناریوهای غربی در شکل گیری اسلام ستیزی شامل «اسلام هراسی»، «شیعه-هراسی » و «ایران هراسی » است. «پی گیری سازوکارهای مختلف جنگ نرم»، «بهره گیری از فضای سایبر» و استفاده توامان از سه راه کار «رهنامه مهار»، «نبرد رسانه ای» و «ساماندهی و پشتیبانی از نافرمانی مدنی» از راهبردهای اجرایی شکل گیری اسلام ستیزی هستند، 2. «زمینه های تاریخی»، «مسائل دموگرافیک و جمعیتی»، «نیاز غربی ها به دشمن با شاخصه های جدید»، «بیداری اسلامی و احیای هویت مسلمانان» و «گسترش خشونت و تحجر به نام اسلام» از دلایل اصلی گسترش اسلام ستیزی در غرب هستند. پدافند غیرعامل با استفاده از ظرفیت های فرهنگی دین و جامعه برای تقابل با تهدیدهای دشمن و جلوگیری از پذیرش شکست و ضعف در میان اسلام و مسلمانان در کاهش اثر اسلام ستیزی ایفای نقش می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!