مقایسه ی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر نظام های خانواده ی بوئن با گروه درمانی مبتنی بر زوج درمانی کوتاه مدت روابط ابژه بر صمیمیت زناشویی زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی تاثیر گروه درمانی مبتنی بر نظریه ی نظام های خانواده ی بوئن و گروه درمانی مبتنی بر زوج درمانی کوتاه مدت روابط ابژه بر صمیمیت زناشویی زنان انجام گرفت.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر مطالعه ای تجربی بر اساس طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی زنان دارای تعارض مراجعه کننده به مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی شهر تهران در سال 1397 بودند. از بین داوطلبان، 36 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون (MIS) بود که هر سه گروه به این مقیاس در مرحله ی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه پاسخ دادند. برای گروه آزمایش اول مداخله گروه درمانی مبتنی بر نظریه ی نظام های خانواده و برای گروه دوم مداخله ی گروه درمانی مبتنی بر زوج درمانی کوتاه مدت روابط ابژه در 16 جلسه ی 120 دقیقه ای اجرا شد، درحالی که برای گروه گواه مداخله ای ارائه نگردید. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS25 و روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره یک راهه استفاده شد.
یافته ها
 داده های پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه های آزمایشی و کنترل در صمیمیت زناشویی و تاثیر گروه درمانی بر گروه های آزمایش بود (0/05>p) ولی بین دو گروه آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05<p).
 نتیجه گیری
 با توجه به نتایج به دست آمده می توان از گروه درمانی مبتنی بر نظریه ی نظام های خانواده و زوج درمانی کوتاه مدت روابط ابژه در جهت افزایش صمیمیت زناشویی زنان و حل تعارضات زوج ها استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2012449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!