مکان یابی استقرار قفس های دریایی برای ماهی هامور معمولی (Epinephelus coioides) در آب های پیرامونی جنوب جزیره قشم براساس مدل تحلیل مدیریتی (SWOT) و GIS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مناطق مناسب جهت توسعه ی آبزی پروری و تعیین مکان های مناسب جهت استقرار قفس های دریایی گونه هامور معمولی (Epinephelus coiodes) در محدوده آب های پیرامون جزیره قشم، با نگرشی بر ملاحظات زیست محیطی و رویکرد توسعه آبزی پروری می باشد. در این راستا، تعیین شرایط بوم شناختی منطقه مورد مطالعه برای معرفی هامور معمولی جهت آبزی پروری در قفس های دریایی، تعیین مناطق مناسب جهت استقرار قفس های دریایی از طریق مطالعات هیدروبیولوژی،هیدروگرافی، ژئومورفولوژی، به کارگیری سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان مدل کاربردی در تعیین مکان های مناسب جهت استقرار قفس های دریایی و تعیین اولویت و امتیازبندی مناطق منتخب براساس مدل تحلیل مدیریتی (SWOT) انجام گرفت. دوره بررسی 16 ماهه این پژوهش از مهرماه 1395 لغایت دی ماه 1396 ادامه یافت و منطقه موردمطالعه در محدوده استان هرمزگان، آب های پیرامونی جزیره قشم بود. براساس مجموعه مطالعات انجام شده در رابطه با ویژگی های ژئومورفولوژی ناحیه ساحلی و هیدروگرافی منطقه مورد مطالعه مشخص شد که ناحیه ساحلی جنوبی جزیره قشم در بخش غربی و هم چنین محدوده دریایی جزیره هنگام مکان های مناسب و دارای امنیت محیطی می باشند که اقدامات انجام شده در رابطه با استقرار سیستم های قفس با توجه به مدیریت علمی، موفقیت آمیز بود. با توجه به بالا بودن ضریب اطمینان حاصل از ارزیابی منطقه از طریق مدل ارائه شده   PASTAKIA و روش ماتریس ترکیبی، این مناطق دارای معیارهای با امتیاز بالا بود. این معیار و امتیاز در گروه متوسط توصیف اثر و معیار کمی 25 تا 50 بوده که به لحاظتصمیم گیری و اقدام، نیازمند رعایت اصول مدیریتی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!