بررسی تغییرات فصلی آنزیم گلوتاتیون اس ترانسفراز کاتالاز و استیل کولین استراز در اندازه های مختلف صدف دوکفه ای مروارید ساز Pinctada radiata

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر جهت اندازه گیری میزان غلظت آنزیم گلوتاتیون اس ترانسفرازکاتالاز و استیل کولین استراز به عنوان نشانگرهای آلاینده فلزات سنگین در صدف دوکفه ای مرواریدساز محار (Pinctada radiata)انجام گرفته است. نمونه برداری از بهار تا زمستان سال 1392 به روش غواصی در ایستگاه های لاوان، هندورابی و نخیلو انجام شد که در طی نمونه برداری صدف های با اندازه کوچک (4-1سانتی متر) و بزرگ (6-4 سانتی متر) جمع آوری گردیدند. برای اندازه گیری میزان غلظت فلزات سنگین از روش استاندارد Moopam، برای اندازه گیری آنزیم گلوتاتیون اس ترانسفراز از روش Habig، برای اندازه گیری آنزیم استیل کولین استراز از روش Ellman و برای اندازه گیری غلظت آنزیم کاتالاز از روش Abei استفاده گردید. میزان غظت آنالیز فلزات سنگین نیکل، کادمیوم و سرب در بافت نرم صدف محار(Pinctada radiata) درهرسه ایستگاه به ترتیب 0/12±0/58، 0/04±1/86 و 0/30±1/94 قسمت در میلیون می باشد، که نتایج نشان داد غلظت فلز سرب در رسوبات ایستگاه دارای اختلاف معنی دار می باشد. غلظت آنزیم استیل کولین استراز در ایستگاه های مختلف و در بین اندازه های بزرگ و کوچک و در بین دو فصل اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند. تغییرات دو آنزیم کاتالاز و گلوتاتیون اس ترانسفراز تقریبا مشابه یکدیگر بوده و ایستگاه و فصل هر دو پارامتر اختلاف معنی داری بر میزان غلظت این آنزیم ها داشتند. تغییرات فصلی آنزیم های آنتی اکسیدان (با فرض ثابت بودن شوری و اکسیژن) به سن، چرخه تولیدمثل، در دسترس بودن میزان غذا و دمای آب مرتبط است. با افزایش دما در فصل گرم میزان آنزیم های آنتی اکسیدان افزایش یافته، با افزایش دما و فراوانی غذا در محیط ممکن است میزان آنزیم های آنتی اکسیدان افزایش یابد. با توجه به میزان کم آلاینده های فلزات سنگین در مناطق مورد مطالعه، سطح پایین تری از آلاینده ها در بافت صدف محار (Pinctada radiata) از نظر استاندارهای جهانی مشاهده گردید و ارتباط قوی نیز بین میزان این آلاینده فلزات سنگین در بافت صدف محار (Pinctada radiata) و میزان آنزیم های مورد مطالعه مشاهده نشد، لذا میزان آلاینده های گونه مورد مطالعه در حد طبیعی می باشد و گونه در وضعیت سالمی به سر می برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!