ارزیابی سیاست های کاهش آسیب بر معتادان خیابانی و مراکز ترک اعتیاد شهر تربت حیدریه

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه سیاست ها کنترلی مواد مخدر در راستای کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر بوده و ترک اعتیاد به عنوان هدف تبعی مدنظر قرار گرفته است. این سیاست ها در کشور ما نیز از سال 1380 به بعد تجلی پیدا کرده است. هدف از این مطالعه، بررسی میزان تاثیر سیاست های کاهش آسیب در چهار مورد آموزشی، بهداشتی، حمایتی و کاهش رفتارهای پرخطر و مجرمانه بر معتادان شهر تربت حیدریه می باشد.
روش کار
این مطالعه به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. 10 مشارکت کننده به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با روش مصاحبه فردی و به صورت نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و سپس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در تحلیل اطلاعات بدست آمده از تبین تجارب افراد شرکت کننده در این پژوهش، 4 درون مایه اصلی و 15 درون مایه فرعی استخراج شد.
نتیجه گیری
این مطالعه میزان تاثیر اجرای سیاست های کاهش آسیب در شهر تربت حیدریه را مشخص نمود. افزایش بازارهای غیرقانونی مواد مخدر، مصرف منجر به مرگ، افزایش ارتکاب جرم به ویژه سرقت و تکدی گری، عدم تمایل به حضور در مراکز ترک اعتیاد به دلیل بار مالی همه نشانگر عدم اجرای مناسب سیاست های کاهش آسیب می تواند باشد. بدین منظور راهکارهایی جهت کاهش پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر با توجه به فرهنگ حاکم در این مناطق از قبیل: آموزش، در اختیار قرار دادن ملزومات پزشکی، پاک سازی معابر، ایجاد اماکن ورزشی، ایجاد مشاغل خانگی، ایجاد کارگروه ویژه بررسی مسائل بهداشتی به دلیل اورژانسی بودن و... پیشنهاد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!