نظام آموزش و پرورش و خلاء ده ساله یک الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور از منظر سیستم مدیریت مدرسه محور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
امروزه،تغییرات تکنولوژیکی،تاثیربه سزایی برتمامی اجزای تشکیل دهنده ساختارآموزشی برجای نهاده است.، به گونه ای که آموزش وپرورش راناگزیر از اتخاذسیاست های جدید،ازجمله اجرای سیستم مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی کرده است، که به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیردرنظام آموزشی مطرح است که اجرای کامل وعاجل آن درنظام آموزشی سبب برون رفت ازمشکلات کنونی آموزشی خواهدبود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه یک الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امناییکشور با توجه به خلاء ده ساله در نظام آموزش و پرورش کشورمان از منظر سیستم مدیریت مدرسه محور انجام شد.
مواد و روش ها
محقق از لحاظ کیفی موضوع پژوهش را با استفاده از رویکرد داده بنیادی به منظور شناسایی شاخص ها و مولفه های سیستم مدیریت مدرسه محور جهت ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش شامل فهرستی 20 نفره از سیاست گذاران و برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش به ویژه سازمان مشارکت های مردمی، اعضاء هیات علمی دانشگاه های معتبر و مدیران و معلمان مدارس هیات امنایی بوده است که در نهایت از میان این افراد، 12 نفر تحت عنوان اعضای کمیته دلفی برای انجام مصاحبه پاسخ مثبت دادند و مصاحبه با آنان آغاز شد. در این پژوهش از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده گردید.
بحث و نتیجه گیری
براساس نتایج حاصل ازتجزیه وتحلیل داده های کیفی حاصل ازمصاحبه هابا مشارکت کنندگان در پژوهش (اعضاء کمیته دلفی)، کدگذاری باز، محوری، گزینشی و هم چنین تحلیل محتوای متن مصاحبه هاودرعین حال مطابقت آن هابامبانی نظری،مقوله ها،عوامل اصلی وفرعی سیستم مدیریت مدرسه محور موثر در ارزیابیعملکرد مدارس هیات امنایی، 12 مقوله و عامل اصلی به ترتیب مشارکت، تعهد سازمانی، انعطاف پذیری، تفویض اختیار، استقلال، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، تمرکززدایی، رسالت، توانمندسازی، ساختار مجدد، و فرهنگ سازمانی و 38 عامل فرعی مورد شناسایی قرار گرفتند. مجموع نتایج نشان داد که پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریت مدرسه برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور در حد متوسط می باشد. مدل حاصل از این پژوهش، ابزاری را مهیا می سازد که می تواند به طور عملی و ملموس به ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی در حیطه ویژگی های اختصاصی و فرعی مدل جهانی مدیریت مدرسه محور پرداخته و شتاب به سمت عدم تمرکززدایی را سرعت ببخشد. لازم است آموزش و پرورش در یک برنامه ریزی بلندمدت (حداقل پنج ساله) ضمن فراهم کردن زمینه های لازم و مد نظر قرار دادن الگوی پژوهش حاضر، به تدریج نسبت به استقرار سیستم مدیریت مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!