تهیه، تعیین مشخصات و بررسی تاثیر میکروامولسیون حاوی روغن کنجد بر میزان فاکتور هفت و فیبرینوژن در محیط حیوانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
روغن کنجد می تواند در زمینه درمان بیماری های قلبی-عروقی مانند آترواسکلروز از طریق کاهش سطح فیبرینوژن و فاکتور هفت مورد استفاده قرار گیرد. هدف از انجام مطالعه کنونی تهیه میکروامولسیون حاوی روغن کنجد به عنوان یک نانوحامل دارویی با قابلیت بهبود حلالیت آبی و اثر درمانی مطلوب تر در کاهش فاکتور هفت و فیبرینوژن در محیط حیوانی می باشد.
روش بررسی
این مطالعه تجربی از اردیبهشت 1394 تا دی 1395 در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد جهت تهیه انواع میکروامولسیون ها و نیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت بررسی عملکرد نمونه ها در محیط حیوانی انجام شده است. در راستای تهیه میکروامولسیون ها با روش تیتراسیون، تویین80 و اسپن80 به عنوان زوج سورفکتانتی و نسبت های سورفکتانتی 8:1، 9:1 و 10:1 جهت رسم نمودارهای شبه سه فازی تعیین شد. در مرحله تست حیوانی خرگوش های سفید نیوزلندی در سه گروه دریافت کننده رژیم پایه، رژیم پرکلسترول و رژیم پرکلسترول به همراه میکروامولسیون دسته بندی شدند.
یافته ه
ا میانگین اندازه ذرات نمونه ها در محدوده 0/1±16/64 تا nm 0/2±21/16 با توزیع ذرات یکنواخت، پتانسیل زتا در محدوده 10/7- تا 18/4- میلی ولت، شاخص شکست نور در حدود 1/39، ضریب هدایت الکتریکی در محدوده 311 تا 297 میکروزیمنس و pH تمامی نمونه ها معادل 6/42 تعیین شد. تمامی نمونه ها پایداری فیزیکی داشته و نمونه تهیه شده با نسبت سورفکتانتی 9:1 با توجه به درصد روغن بالاتر نسبت به سایر نمونه های پایدار در مدت زمان 6 ماه، جهت انجام تست حیوانی انتخاب شد. کاهش معنادار سطح فیبرینوژن و فاکتور هفت در سومین گروه خرگوش ها در مقایسه با دیگر گروه ها مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان دهنده عملکرد موثر نانوحامل های دارویی میکروامولسیونی در بهبود حلالیت آبی و اثرات درمانی ترکیبات آب گریز مانند روغن های گیاهی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2014006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!