تنوع ژنتیکی ژن استافیلوکوآگولاز ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از عفونت های ادراری و خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس از عوامل بیماری زای متداول در انسان است که طیف گسترده ای از بیماری ها را ایجاد می کند. آنزیم کوآگولاز از عوامل مهم بیماری زای این باکتری می باشد. همچنین بررسی تنوع ژنتیکی ژن کدکننده این آنزیم (Coa) یکی از روش های مولکولی تعیین تیپ ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، از اسفند 1396 تا مهر 1397، 150 نمونه استافیلوکوس اورئوس جدا شده از نمونه های ادرار و خون از بیمارستان های آموزشی الزهرا و امام حسین (ع) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از تایید نوع باکتری نمونه با قطعه ژنومی Coa، برای تعیین تیپ کوآگولاز منطقه بسیار متغیر ژن این آنزیم در واکنش Polymerase chain reaction (PCR) تکثیر و سپس مورد هضم آنزیمی با استفاده از آنزیم اندونوکلئاز محدودگر AluI قرار گرفت و تنوع طول قطعات هضم آنزیمی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 150 نمونه 45 نمونه استافیلوکوکوس اورئوس با تست های بیوشیمیایی تایید و از این تعداد 36 (80%) نمونه ها حامل ژن کوآگولاز بودند. در بین الگوهای PCR، الگوی bp680 در 20 نمونه و الگوی bp750 در 16 نمونه به دست آمدند. پس از هضم آنزیمی برای آزمون Restriction fragment length polymorphism (RFLP)، چهار الگو به دست آمدند که الگوی 280+400 در 16 نمونه (44/4%)، الگوی 280+470 در 7 نمونه (19/4%)، الگوی 340+340 در 6 نمونه (16/6%)، الگوی بدون هضم 750 در 7 نمونه (19/6%) می باشند.
نتیجه گیری
  با استفاده از آزمایشات صورت گرفته مشخص گردید که الگوی PCR-RFLP، 280+400 جفت بازی الگوی غالب در نمونه های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده در اصفهان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p2014008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!