چالش های درک شده طرح ملی آهن یاری در مدارس از منظر سودبرندگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کمبود آهن در بدن، علت اصلی کم خونی می باشد و کمابیش مصرف مکمل آهن بهترین گزینه موجود برای رفع کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در زنان و کودکان خردسال است. مطالعه حاضر با هدف آگاهی رسانی چالش ها طرح کشوری آهن یاری در مدارس دخترانه از منظر سودبرندگان انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. داده های این مطالعه به روش بحث گروهی متمرکز، مصاحبه های نیمه عمیق و به روش نیمه ساختارمند با مشارکت جامعه هدف دانش آموزان، والدین، مدیران مدارس و مربیان سلامت مدارس از آبان 1395 تا دی 1395 در شهر گناباد انجام گرفت. افراد شرکت کننده به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و جمع آوری داده ها تا اشباع داده ها ادامه یافت.
یافته ها
در راستای پاسخگویی به 4 سوال اصلی این پژوهش که شامل نقاط قوت، معایب و موانع اجرای برنامه، راهکارها و چالش های اصلاحی برنامه بود، یافته های حاصل از انجام بحث های گروهی و مصاحبه های نیمه عمیق با سودبرندگان برنامه در 12طبقه ی فواید درک شده فردی، فواید درک شده اجرایی یا مدیریتی، معایب جسمی درک شده، معایب مربوط به قرص، معایب برنامه ریزی، معایب اجرایی برنامه، موانع آموزشی و آگاهی رسانی، موانع مربوط به مصرف قرص، موانع مدیریتی و اجرایی، اصلاح برنامه اجرایی، اصلاح ادراک فردی و اصلاح شکل قرص ها دسته بندی گردید.
نتیجه گیری
 برای انجام بهتر برنامه مکمل یاری آهن نیاز به مداخله در سطوح فردی، بین فردی، درون سازمانی و بین سازمانی می باشد تا حمایت همه جانبه از برنامه صورت گیرد و در نهایت بهره وری برنامه افزایش پیدا کند
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2014016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!