تعیین مدل شدت سیل خیزی مناطق با استفاده از منابع محیطی در حوزه آبخیز سقز چای

چکیده:
این مقاله در حقیقت اعمال روش شناختی در بکارگیری موزون و ابزاری (داده ها) ازمنابع محیطی (منطقه مورد تحقیق) و تابع ورودی (بارندگی) و سیلاب های حاصل عملکرد حوزه سیستم آبریز برای دستیابی به مدل سیلاب خیزی می باشد در این مقاله نوع نگرش مبتنی بر استفاده از علم شناختی بر اجزا روابط و چگونگی عملکرد و عوامل موجود در محیط طبیعی است که به طور پیچیده با همدیگر عمل می نمایند و برآیند آنها در مشارکت با رگبارها سبب ساز بروز سیل با شدت های مختلف در گستره تحقیق می گردد درواقع تبین عوامل منابع محیطی با طبیعت کثرت داده ها چگونگی پیوند عناصر متکثر در یک نظام قانونمند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است رهیافت مدل با تعیین مناطق خرد (سایت های هم پتانسیل)عکس العمل آنها رابه رگبارهای مختلف مورد بررسی قرار میدهد. 1-نتایج و رهیافت های مدل: - شناخت دقیق از واکنش سیستم عامل در هر دو وضعیت میکرو و ماکرو (واحدهای هیدرولوژی)در مقابل عامل اساسی مولد سیل (رگبارها در فرکانس های زمانی)شناختی نوین از فرایند سیل را محقق می کند. - تعیین مقدار CN با معرفی توابع ریاضی بدون رجوع به جداول و گرافهای موجود در روش کلاسیک امکان پذیر می گردد. - چهار معادله ریاضی در رابطه با مجموعه پوشش گیاهی و کاربردی اراضی به عنوان پارامترهای متغیر مستقیم در برآورد CN در شرایط مختلف هیدرولوژی خاک منطقه مورد تحقیق ارائه گردیده اند. -چهار معادله ریاضی در رابطه با شیب به عنوان متغیر مستقل در رابطه با وضعیت پوشش گیاهی در چهار شرایط مختلف هیدورلوژیکی خاک منطقه مورد تحقیق ارایه گردیده اند. -تجزیه و تحلیل شماره منحنی خاکها در چهار شرایط مختلف و در 855 واحد هم پتانسیل سیلاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. -شبیه سازی هیدورگراف سیل در واحد هیدرولوژیک و کل حوزه آبریز سقز چای انجام شده است. 2- تبعات کاربردی مدل - تعمیم و توسعه روش CN جهت بهبود کیفیت اجرایی آن از نظر سرعت و دقت در فرموله نمودن عوامل در چهار شرایط متفاوت گروه های مختلف خاک - نتایج راهبردی حاصله از بررسی می تواند مدیریت توسعه و پایداری منابع آب را بهبود بخشد دیگر کاربرد مهم مدل این است که ردیابی و پایش در منابع محیطی و تعیین پتانسیل سیلاب را در هر مقطع از زمان امکان پذیر نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p201434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!