تاثیر مکمل یاری عصاره مرزنجوش با و بدون تمرین ورزشی بر بیان ژن های p53 و سیتوکروم c در میوکارد موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
آپوپتوز نقش بسیار مهمی در پاتوژنز انواع بیماری های قلبی-عروقی به ویژه نارسایی قلبی بازی می کند؛ بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مکمل یاری عصاره مرزنجوش با و بدون تمرین ورزشی بر بیان ژن های p53 و سیتوکروم c در میوکارد موش های صحرایی نر انجام گردید.
 
مواد و روش ها
نوزده موش صحرایی نر سه ماهه به شکل تصادفی در سه گروه کنترل (5=n)، مکمل مرزنجوش (7=n) و مکمل مرزنجوش+تمرین ورزشی (7=n) جایگزین شدند. طی سه ماه پژوهش، دو گروه مکمل مرزنجوش و مکمل مرزنجوش+تمرین ورزشی مقدار 1 گرم/کیلوگرم وزن بدن از مکمل مرزنجوش را دریافت کردند. همچنین، گروه مکمل مرزنجوش+تمرین ورزشی به مدت 12 هفته در برنامه ی تمرین ورزشی شرکت کرد. چهل و هشت ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، عضله قلبی موش های صحرایی استخراج و میزان بیان ژن های p53 و سیتوکروم c با استفاده از روش Real Time-PCR بررسی شد. داده های حاصله توسط آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند (0/05>p).
 
نتایج
بیان ژن p53  در گروه مکمل مرزنجوش و مکمل مرزنجوش+تمرین ورزشی به طوری غیر معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (به ترتیب 21% و 28%؛ 0/05<p). در حالی که بیان ژن سیتوکروم c در گروه مکمل مرزنجوش+تمرین ورزشی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (62%؛ 0/01>p).
 
نتیجه گیری
در کل، 12 هفته مکمل یاری عصاره مرزنجوش تاثیری بر بیان ژن های p53 و سیتوکروم c در میوکارد موش های صحرایی نر نداشت. با این حال، اضافه شدن تمرین ورزشی به مکمل یاری مرزنجوش، بیان ژن سیتوکروم c را به طور قابل توجهی کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2015180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!