ارزیابی تنوع فیتوشیمیایی در جمعیت های سالیکورنیا (Salicornia iranica Akhani) رشدکرده در اطراف دریاچه ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناسه دیجیتال (DOR):98.1000/1735-0905.1398.35.471.95.3.1575.1607 ترکیب های پلی فنل موجود در گیاهان به دلیل اثرهای آنتی اکسیدانی و احتمالا ضدسرطانی، از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده اند. در این پژوهش، به منظور بررسی تنوع فیتوشیمیایی 32 جمعیت وحشی سالیکورنیای (Salicornia iranica Akhani) رویش یافته در اطراف دریاچه ارومیه، میزان کلروفیل، کاروتنوئیدها، فنل کل، فلاونوئید کل و ظرفیت آنتی اکسیدانی در سال 1395 در گروه علوم باغبانی دانشگاه ارومیه اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که جمعیت های مورد مطالعه تنوع بالایی را از نظر ویژگی های فیتوشیمیایی مورد اندازه گیری داشتند. بیشترین میزان کلروفیل کل با مقدار 12.05 میلی گرم در گرم وزن تر مربوط به جمعیت کارخانه ماسه و کمترین مقدار با 0.835 میلی گرم در گرم وزن تر مربوط به توده قوشچی I بود. بیشترین (10.41 میلی گرم اسید گالیک در گرم وزن تر) و کمترین (3.7 میلی گرم اسید گالیک در گرم وزن تر) میزان فنل کل به ترتیب در جمعیت قوشچی II و جمعیت کارخانه ماسه مشاهده گردید. همچنین جمعیت های داشخانه (با 2.12 میلی گرم کوئرستین در گرم وزن تر) و رودخانه آجی چای (با 0.18 میلی گرم کوئرستین در گرم وزن تر) به ترتیب بیشترین و کمترین میزان فلاونوئید کل را داشتند. ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره جمعیت های مختلف در محدوده 3.16 (مربوط به جمعیت رودخانه آجی چای) تا 70.89% (مربوط به جمعیت میقیطالو) متغیر بود. براساس تجزیه خوشه ای، جمعیت های مورد بررسی در سه گروه قرار گرفتند و جمعیت های رودخانه آجی چای و میقیطالو بیشترین فاصله ژنتیکی را از یکدیگر داشتند. یافته های کلی این تحقیق نشان داد که جمعیت های سالیکورنیا رویش یافته در اطراف دریاچه ارومیه از تنوع قابل ملاحظه ای به ویژه از نظر ظرفیت آنتی اکسیدانی برخوردارند که این می تواند در مدیریت ژرم پلاسم و اصلاح این گیاه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
471 تا 482
لینک کوتاه:
magiran.com/p2015443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!