ماده تاریک نرده ای تکتایی در فضای ناجابه جایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله، نابودی ماده تاریک نرده ای تکتایی به ذرات مدل استاندارد را در فضای ناجابه جایی مورد بررسی قرار می دهیم. در دهه های اخیر، نامزد های بسیاری برای ماده تاریک پیشنهاد شده اند اما هنوز اطلاعات ما از طبیعت ماده تاریک محدود است. نامزد های ذره ایی از قبیل نرده ای، فرمیون، بوزون پیمانه ایی و غیره وجود دارد که هیچکدام تاکنون نه رد شده اند و نه مورد تایید قرار گرفته اند. برخی مدل های پیچیده شامل پارامترهای زیادی هستند که باید تعیین شوند. در این بین، مدل ماده تاریک نرده ای تکتایی ساده ترین مدل است که تنها شامل دو پارامتر آزاد است که باید تعیین شوند. در این مقاله، ماده تاریک نرده ای تکتایی را در فضای ناجابه جایی مطالعه کرده، برای یافتن جفت شدگی بین هیگز و ماده تاریک نرده ای در فضا- زمان ناجابه جایی لاگرانژی را نوشته و سطح مقطع نابودی زوج ماده تاریک نرده ای به ذرات مدل استاندارد را محاسبه می کنیم. لازم به ذکر است که در فضا- زمان ناجابه جایی یک جفت شدگی بیشتر برای توضیح نابودی ماده تاریک به ذرات مدل استاندارد وجود دارد. با استفاده از قید متوسط گرمایی سطح مقطع نابودی ضربدر سرعت، فضای پارامتری را مورد ارزیابی قرار می دهیم. این اولین تحقیق درباره واپاشی ماده تاریک به ذرات مدل استاندارد از طریق کانال هیگز در فضای ناجابه جایی است
زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 461
لینک کوتاه:
magiran.com/p2015479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!