بررسی همبستگی امید و بار مراقبتی در مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
خانواده های بیماران مبتلا به سرطان در طول زمان مراقبت از بیمارشان با چالش های اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی، روانی و معنوی متعددی روبرو می شوند که باعث ایجاد بار مراقبتی در آن ها می شود. پی بردن به همبستگی بین بار مراقبتی و امید در این خانواده ها می تواند در ایجاد یک سیستم حمایتی در جهت کاهش این بار تحمیل شده موثر باشد. هدف از این مطالعه پی بردن به همبستگی بین بار مراقبتی و امید در مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان در ایران می باشد.
مواد و روش ها
 مطالعه حاضر بر روی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده که 150 مراقب خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان های آیت الله طالقانی، شهدا تجریش، مسیح دانشوری و امام حسین (ع) شهر تهران از مرداد تا آبان ماه 1396 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی_ همبستگی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری همبستگی پیرسون، اسپیرمن، تی مستقل، تحلیل واریانس و رگرسیون سلسله مراتبی در سطح معناداری 05/0 تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
 میانگین و انحراف معیار امید و بارمراقبتی مراقبین خانوادگی موردمطالعه به ترتیب 54/25±72/11 و 74/31±36/4 بود. بین امید و بار مراقبتی رابطه معنادار مشاهده شد (457/0-). نتیجه آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر امید به طور معناداری بار مراقبتی را پیش بینی می کند.
نتیجه گیری
 مراقبین بیماران مبتلا به سرطان در طول مراقبت از عضو خانواده خود متحمل بار مراقبتی می شوند که این بار با امید آن ها در ارتباط است، ازاین رو توجه به داشتن امید در این مراقبین مورد تاکید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
292 تا 299
لینک کوتاه:
magiran.com/p2015498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!