چگونگی اثرگذاری سیستم های ارزیابی عملکردجامع برعملکردمدیران ازطریق تعدیل مدل های ذهنی (فرآیند یادگیری)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از راهکارهای کاهش هزینه های نمایندگی، برنامه ریزی مناسب جهت ایجاد اطلاعات تاثیرگذار بر تصمیم با طراحی سیستمهای ارزیابی عملکرد جامع منطبق با فرآیند یادگیری مدیران می باشد.یکی از عوامل بااهمیت در پردازش و طبقه-بندی اطلاعات دریافتی جهت کسب یادگیری شناختی، مدل های ذهنی می باشند که در دو بعد تایید و ساخت مدل های ذهنی طبقه بندی می شوند. تاییدمدل ذهنی مدیران منجر به پالایش، اصلاح و گسترش مدل های ذهنی موجود می شود و ساخت مدل ذهنی انعطاف پذیری، خلاقیت و نوآوری مدیران را درمقابله بااطلاعات جدید بهبود می دهد. هدف این پژوهش بررسی چگونگی  اثرگذاری سیستم های ارزیابی عملکرد جامع بر عملکرد مدیران به واسطه  تعدیل مدل های ذهنی در دو بعد تایید و ساخت مدل های ذهنی می باشد.
   پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی- پیمایشی انجام شده است و داده های لازم با استفاده از نمونه آماری شامل 250 مدیر شاغل در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران برای دوره زمانی 95-94 به روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
  نتایج حاکی از آن است که سیستم های ارزیابی عملکرد جامع بر تعدیل مدل های ذهنی در هردوبعد ساخت و تایید مدل ذهنی تاثیرمثبت و معنی داری دارند. البته این اثر در ساخت مدل های ذهنی بیشتر است. همچنین گسترش مدل های ذهنی در هر دو بعد ساخت و تایید،موجب بهبود عملکرد مدیران می شود. بنابراین ترغیب به یادگیری با قراردادهای انگیزشی مبتنی بر اطلاعات فراهم شده از سیستم ارزیابی عملکردجامع دربهبود عملکردمدیران و کاهش هزینه های نمایندگی موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2015717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!