بررسی کارایی فایل روتاری XP-Endo Finisher در حذف گوتاپرکا و سیلر باقیمانده در کانال های درمان مجدد شده توسط سیستمD-Race ، مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
موفقیت درمان مجدد ارتوگرید بستگی به پاکسازی و شکل دهی کافی نواحی دست نخورده سیستم کانال ریشه دارد. سیستم D-Race یکی از پرکاربرد ترین اینسترومنت های درمان مجدد است. هدف این تحقیق بررسی کارایی فایل روتاری XP-Endo Finisher (XP-F) در پاکسازی مواد باقی مانده در کانال ریشه بود.
روش بررسی
در این تحقیق آزمایشگاهی 45 دندان پرمولر تک کانال انسان بالغ با ریشه جمع آوری و ضدعفونی شدند. تاج دندانها در حد CEJ قطع شدند و ریشه ها تا طول 15 میلی متر برش خوردند. نمونه ها به طور تصادفی در سه گروه ذیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده با آماره ی فیشر تجزیه واریانس شدند و در قسمت مقایسات میانگین از روش LSD استفاده شد. I- فایل روتاری XP-F به تنهایی II- فایل روتاری XP-F به همراه هیپو کلریت سدیم III- فایل روتاری XP-F به همراه کلروهگزیدین
یافته ها
نتایج نشان داد که فایل روتاری XP-F از عملکرد مناسبی در حذف مواد باقی مانده درون کانال ریشه برخوردار است و استفاده از کلروهگزیدین و هیپو کلریت سدیم باعث افزایش کارایی پاکسازی کانال ریشه می شود. نتایج نشان داد که با استفاده از فایل روتاری XP-F میزان حذف مواد باقی مانده در قسمت های میانی و کرونال دندان به طور معناداری بیشتر از قسمت اپیکال دندان بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، فایل روتاری XP-F به ویژه با استفاده از سیستم D-Race از کارایی مناسبی در درمان مجدد و حذف گوتاپرکا و سیلر باقی مانده در کانال ریشه برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2016763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!