طراحی مدل مبتنی بر منطق فازی و مدیریت ریسک امداد و نجات زلزله زدگان جاده ایی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر مدیریت بحران به عنوان یک رویکرد مناسب جهت برنامه ریزی و  مقابله با بحران بلایا مطرح شده است. در این خصوص لجستیک امداد بعنوان یکی از اجزای مهم مدیریت بحران نقش حیاتی در موفقیت مدیریت بحران دارد. تحقیق حاضر با تمرکز بر لجستیک امداد و کمینه سازی هزینه در انتخاب مراکز توزیع و مسیریابی به نقاط نیازمند امداد با در نظر گرفتن قید ریسک به ارائه مدلی ریاضی جدید برای مکانیابی مراکز توزیع و امداد و نیز مسیریابی وسایل نقلیه به منظور تامین کالاهای مورد نیاز افراد آسیب دیده در زمان وقوع فجایع پرداخته است.
روش
این پژوهش از نوع کاربردی و نحوه انجام آن، توصیفی - تحلیلی می باشد. برای ارائه مدل مکان یابی، کمینه سازی هزینه با در نظر گرفتن قید ریسک مورد نظر قرار گرفته است. با توجه به Np-hard بودن مساله الگوریتم پیشنهادی از ترکیب الگوریتم ازدحام ذرات و معادله ریسک تحت شرایط محیط فازی بدست آمده است. روش پیشنهادی برروی داده های زلزله شهرتهران مورد نظر قرار گرفته است.
یافته ها و نتیجه گیری
 بررسی روش پیشنهادی بر روی داده های زلزله شهر تهران نشان داد که با استفاده از الگوریتم پیشنهادی، مکانیابی مراکز امداد از بین مکان های کاندید و مسیریابی مراکز منتخب با کمترین هزینه امکان پذیر است. براین اساس ایستگاه های کمک رسان به عنوان بهترین انتخاب در شرایط زلزله در شهر تهران از میان 15 ایستگاه بالقوه عبارتند از: شهرک غرب- بوستان جمشیدیه-سرخه حصار- آزادی- ساحل مصنوعی- حکیمیه. همچنین به منظور بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، الگوریتم پیشنهادی با 5 الگوریتم (الگوریتم جنگل، الگوریتم کرم شب تاب، الگوریتم پرندگان مبتنی بر نیروی الکترو استاتیک، الگوریتم پرندگان مبتنی بر فاصله و پرندگان مبتنی بر دسته بندی وجستجوی محلی) در هفت معیار مورد مقایسه قرار گرفته است که نتایج نشان دهنده عملکرد بسیار مناسب الگوریتم پیشنهادی بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!