بررسی رابطه پروژه خط سفید با رفتار ترافیکی کاربران (منطقه 8 شهرداری تهران بزرگ)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در کشور ما با توجه به افزایش تردد وسایل نقلیه و نامناسب بودن طرح هندسی معابر و عدم وجود تسهیلات ایمنی مناسب و کافی و معضلات ناشی از ضعف فرهنگ ترافیکی، تعداد تلفات ناشی از تصادفات به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در همین راستا از سوی شهرداری تهران و با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی برای مبارزه با این معضل، پروژه ای با عنوان «خط سفید» به عنوان مهم ترین زبان هدایت در فرهنگ حمل ونقل و ترافیک شهروندان تعریف شد و در تعدادی از مناطق تهران به اجرا درآمد. پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه اجرای پروژه خط سفید با رفتار ترافیکی کاربران منطقه 8 تهران می باشد.
 روش پژوهش
 این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی - توصیفی در سال 1395  انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات با کمک تحلیل داده های موجود در پرسشنامه ای حاوی 26 سوال بسته بین کارشناسان تصادفات راهنمایی و رانندگی در منطقه 8 تهران صورت گرفت. تجزیه وتحلیل اطلاعات از طریق نرم افزارهای آماری Excel و SPSS انجام شد.
یافته ها
  در نتیجه گیری پس از تحلیل سوالات 9 گانه مشخص شد که هوشمندسازی تقاطع ها، اجرای خط ایست در تقاطع ها و گذرگاه های عابر پیاده، هماهنگ سازی تابلوها با خطوط و علایم افقی ترافیکی و آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه های مختلف با اصلاح رفتار کاربران، ارتباط بسیار قوی و بالایی دارد؛ همچنین استانداردسازی خطوط معابر و اصلاح و ایمن سازی گذرگاه های عابر پیاده با اصلاح رفتار ترافیکی، ارتباط زیادی دارد و سه متغیر ازجمله جانمایی استاندارد ایستگاه های حمل ونقل عمومی، پیوستگی خطوط عرضی گذرگاه های عابر پیاده و آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه های مختلف، ارتباط ضعیفی با رفتار ترافیکی کاربران دارند.
نتایج
پروژه خط سفید در اکثر متغیرهای به کارگرفته شده در منطقه 8 با رفتار ترافیکی کاربران، رابطه معنی دار و تاثیرگذاری دارد و اجرای این پروژه به نفع مردم و کاربران منطقه خواهد بود و باعث کاهش تصادفات و روان سازی ترافیک خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!