بررسی گسترش کالبدی شهر بوکان و اثرات آن بر پیرامون

پیام:
چکیده:
اصولا سکونتگاه ها به ویژه سکونتگاه های شهری تمایل به گسترش وتوسعه دارند .این طرح توسعه در زمان ها ومکان های مختلف تحت تاثیر عوامل متعدد ومتنوعی واقع گردیده است جهات گسترش شهرها از عمده مسائل مدیریت شهری امروز به شمار می رود.
اگر شهر وپیکره زنده آن دستخوش مناسبات بیمار اقتصادی شود .این سوداگرانند که آینده شهر را رقم می زنند.در چنین شهری رشد ناموزون مثل سلولهای سرطانی به مرور شهر ومجموعه ساختاری آن را به ورطه غیر قابل برگشت بیماری بدخیم سوق می دهد.مجموعه های مسکونی قارچ گونه ومثل غده های سرطانی در پیرامون شهر ها می رویند .سامانه خدمات رسانی وتامین نیازهای حیاتی چنین جمعیتی مختل می گردد واز شهر وهویت تاریخی وفرهنگی آن یک ساختمان بی قواره وبیمار باقی می ماند که آینده ای برای آن قابل تصور نخواهد بود. در این تحقیق که از نوع کاربردی – توسعه ای است و داده های خام که از طریق اسنادی و میدانی بدست آمده ،پس از تلفیق و ترکیب یافته ها با توجه به نیاز تحقیق طبقه بندی و سپس به کمک مدلهای همچون مدل آنتروپی شانون و ترسیم نقشه در محیطهای Gis , Autocad نتایج پردازش و تجزیه و تحیلیل شده است.
شهر بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی با قرار گرفتن در منطقه بدون خطر زلزله ،دارای منابع آبی فراوانع دارا بودن نقش مرکزی و بزرگترین شهرپرجمعیت در شمال استان کردستان و جنوب استان آذربایجان غربی،داشتن بزگترین بازار دام غرب کشور،دارای مناسب ترین شیب برای شهرسازی... در معرض بیشترین مهاجران به این شهر در سطح منطقه می باشد که دارای پیامدهای در تضاد با توسعه پایدار می باشد
چراکه که تخریب اراضی کشاورزی، تبدیل عملکرد روستا به شهر در نواحی روستایی پیرامون ، بیرون راندن اقشار کم درآمد از شهر بوکان واسکان در نواحی پیرامونی، پدیده آلونک نشینی، تفکیک بافت اجتماعی شهر، پیوستگی بافتهای نامنسجم شهری و روستایی، مسکن ناهنجار وحاشیه نشینی، گسترش در نواحی بدون زیر ساخت ، نارسایی درشبکه بندی، ترافیک و حمل ونقل عمومی، تخریب محله های بارزش تاریخی، دگر گونی چشم اندازهای محیطی با ارزش ، ساخت وساز در نواحی در معرض مخاطرات محیطی، آلودگی های زیست محیطی در نواحی درونی وبیرونی و... از جمله مهمترین تهدایت تداوم روند فعلی گسترش فعلی شهر قلمداد میگردد، بنابراین ساماندهی و هدایت به رشد فیزکی از جمله سیاست هایست که متولیان امر باید بدان عمل نمایند.
کلیدواژگان:

شهر، گسترش فیزکی، فض، توسعه پایدار

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!