انتخاب مناسب ترین روش آموزش توسعه پایدار براساس الگوریتم ترکیبی دیمتل- تحلیل شبکه و تاپسیس با رویکرد فازی (مطالعه موردی مدارس فنی و حرفه ای)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
توسعه سه بخش صنعت،کشاورزی و خدمات، نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای است و از طرفی کیفیت محیط زیست در نتیجه فعالیت انسان در این سه بخش تقلیل پیدا کرده و مقابله با تخریب محیط زیست تنها با اعمال سیاست های آموزش توسعه پایدار تحقق می یابد.
روش بررسی
تحقیق حاضر از نوع کاربردی و با هدف انتخاب مناسب ترین روش آموزش توسعه پایدار انجام گرفته است. به این منظور در ابتدا به وسیله مطالعات کتابخانه ای، معیارهای شایستگی[1] توسعه پایدار دانش آموختگان فنی و حرفه ای شناسایی و براساس آن سه نوع پرسش نامه متفاوت تدوین شد سپس با توجه به میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری معیارها از یکدیگر در دنیای واقعی، تکنیک دیمتل[2] برای شناسایی این روابط مورد استفاده قرار گرفت و نتایج آن در تشکیل ساختار شبکه در مدل تحلیل شبکه[3] برای وزن دهی به معیارها، بکار گرفته شد. در نهایت از اوزان بدست آمده برای رتبه بندی روش های آموزش توسعه پایدار براساس روش تاپسیس[4] استفاده شد. به علت این که تکنیک های فوق قادر به رفع ابهام از ارزیابی های کلامی صورت گرفته توسط تصمیم گیرندگان نیستند در همه این روش ها اعداد فازی مثلثی بکار برده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان می دهد که مهارت یادگیری خود راهبر و تسلط بر دانش محیط زیست مرتبط با یک رشته خاص فنی و حرفه ای مهم ترین زیرمعیار شایستگی توسعه پایدار و بحث گروهی مناسب ترین روش آموزش توسعه پایدار است.
بحث و نتیجه گیری
 با توجه به نقش مهمی که معیار های شایستگی توسعه پایدار در انتخاب درست روش آموزش توسعه پایدار و در نتیجه تقویت رفتار و نگرش محیط زیستی افراد دارند، لازم است در انتخاب آن ها به تمامی ابعاد دانش، مهارت، نگرش و رشد و بالندگی توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!