سنتز زیستی نانوذرات نقره با استفاده از عصاره آبی گیاه چندل (Rhizophora mucronata) و بررسی فعالیت ضدباکتریایی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
توسعه روش های تولید نانوذرات که سازگار با محیط زیست و فاقد مواد سمی باشند، یکی از مهم ترین جنبه های علم نانوفناوری می باشد. نانوذرات نقره به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی به طور گسترده در علوم پزشکی استفاده می شوند.
روش کار
در مطالعه پیش رو سنتز زیستی نانوذرات نقره با استفاده از عصاره آبی برگ، ساقه و ریشه گیاه مانگروی سواحل جنوب کشور به نام چندل Rhizophora mucronata و اثرات ضدباکتریایی آن بررسی شد
.یافته ها
از بین اندام های مختلف گیاه، عصاره برگ بیشترین مقدار سنتز نانوذرات نقره را نشان داد. طیف های اسپکتروسکوپی در طول موج 420 نانومتر سنتز نانوذرات نقره را تایید کرد. آنالیز XRD نیز تشکیل نانوذرات نقره کریستالی را اثبات نمود. تصاویر TEM شکل و اندازه نانوذرات سنتز شده را کروی و 1 تا 80 نانومتر با میانگین 32/44نانومتر نشان داد و بررسی FE-SEM نیز بیانگر اندازه 10 تا 19 نانومتر بود. طیف EDS حضور فلز نقره با بیشترین مقدار معادل 5/73 درصد را در نانوذرات نشان داد. نتایج طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز بیانگر حضور گروه های عاملی مانند الکل، حلقه آروماتیک، آلکان ها، گروه فنول و آلکیل هالیدها در فرآیند سنتز بود. در بررسی خاصیت ضدباکتریایی نانوذرات نقره سنتز شده، باکتری گرم مثبت Bacillus cereus با داشتن بیشترین مقدار هاله عدم رشد حساس ترین و باکتری گرم منفی Pseudomonas aeruginosa با کمترین مقدار هاله عدم رشد به عنوان مقاوم ترین باکتری مشخص شد.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است که عصاره برگ گیاه چندل قادر به تولید زیستی نانوذرات نقره در محلول حاوی نیترات نقره در دمای اتاق با خاصیت ضد باکتریایی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!