بررسی الگوی کشت و بهترین روش آبیاری با روش AHP برای استفاده از پساب شهری اراک

پیام:
چکیده:
ا
امروزه به علت شرایط کم آبی، تصفیه و بازچرخش فاضلاب ها، ارائه الگوی کشت و روش آبیاری مناسب، مهم ترین راه کار در توسعه مدیریت منابع آب می باشد و می تواند نقش مهمی در رابطه با مشکلات کم آبی ایفا نماید. هدف از این پژوهش تعیین کیفیت پساب فاضلاب شهر اراک به منظور استفاده آن در کشاورزی، تعیین الگوی کشت، و روش آبیاری مناسب با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود. توسعه مدل در قالب دو زیرمدل صورت گرفت. هدف زیرمدل اول، تعیین الگوی کشت بهینه در سطح شبکه آبیاری و هدف زیرمدل دوم، انتخاب مناسب ترین روش آبیاری با استفاده از پساب بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بوده و نمونه برداری از پساب و انجام آزمایش ها جهت تعیین کیفیت پساب و مقایسه با استانداردها صورت گرفت. میانگین پارامترهای COD، BOD5، و DO به ترتیب 49/65و 23/26و mg/l 1/93 و میانگین فلزات سنگین کادمیوم، مس و سرب به ترتیب 0/0564و 0/08و mg/l 0/512، میانگین کلیفرم کل و مدفوعی به ترتیب 878/882و 379/558در ml 100 و میانگین تعداد تخم انگل در لیتر 0/524 به دست آمد. پساب به دست آمده با استاندارد سازمان محیط زیست ایران در زمینه استفاده مجدد در کشاورزی مطابقت داشت. بنابراین، بیش ترین عامل محدودکننده برای تعیین الگوی کشت، هدایت الکتریکی آب و خاک و سپس هزینه آب بود که بالاترین درصد وزن نسبی به آنها اختصاص داده شده است. در انتخاب بهترین سیستم آبیاری، سیستم های آبیاری قطره ای سطحی و قطره ای زیرسطحی، بالاترین وزن نسبی را به خود اختصاص دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!