بررسی آگاهی،نگرش و عملکرد دندانپزشکان عمومی شهر یزد در مورد فیشورسیلانت در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فیشورسلانت یکی از مهم ترین و موثرترین تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی است که داشتن اطلاعات صحیح و دستورالعمل های لازم از مهم ترین عوامل موفقیت درمان می باشد. بدین علت دراین مطالعه دانش، نگرش و عملکرد دندان پزشکان عمومی درخصوص فیشورسیلانت در شهر یزد درسال 1395 مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی مقطعی که به وسیله پرسش نامه انجام شد، 140 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر یزد بررسی شدند. پرسش نامه شامل اطلاعات دموگرافیک، 9 پرسش سطح آگاهی راجع به موضوع فیشورسیلانت، 4پرسش راجع به نگرش افراد و 7پرسش در مورد عملکرد آن ها بود. پرسش نامه ها به وسیله افراد مورد مطالعه کامل شد. پس از جمع آوری، اطلاعات به وسیله نرم افزارSPSS Inc., Chicago, IL; version 18 و آزمون های آماری  ANOVAو T-test بررسی گردید..
نتایج
نتایج مطالعه نشان دادکه اکثریت افراد دارای سطح آگاهی(72‏/85 %) خوب و سطح نگرش (14‏/77 %) و عملکرد (85%) متوسط می باشند. تفاوت آماری معنی داری درسطح آگاهی (004‏/0=P-value) و عملکرد (0001/0>P-value) با توجه به متغیر های گروه سنی و سابقه کار مشاهده گردید، ولی تفاوت معنی داری در سطح نگرش (98‏/0=P-value) دیده نشد.
نتیجه گیری
طبق نتایج به نظر می رسد آگاهی دندانپزشکان یزد در بیشتر موارد در حد خوب می باشد ولی با این حال نگرش و عملکرد آن ها در حد متوسط و در بعضی موارد با وجود داشتن آگاهی خوب، ضعیف می باشد، که می تواند نشان دهنده همراه نبودن با اطلاعات روز و منابع جدید باشد و این امر لزوم آموزش منابع جدید در دوره های بازآموزی با تاکید بر نقاط ضعف عملکردی و آگاهی دندانپزشکان را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1496 تا 1504
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!