بررسی محل وابعادجنیال توبرکل درتصاویرتوموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی دربیماران دارای اکلوژن کلاس I و II

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سندرم آپنه انسدادی خواب پیامدهای روانی و فیزیولوژیکی بالقوه جدی دارد. روش اصلی کنترل سندرم آپنه انسدادی خوابجراحی جلوکشیدن(پیش آوردن)عضله جنیوگلوسوس(GA) یا جلو کشیدن جنیال توبرکل (GTA) می باشد. بنابراین، جراحان نیاز به اندازه گیری دقیق محل قرارگیری جنیال توبرکل و عضلات متصل به آن، برای کمک به برنامه ریزی قبل از عمل دارند. هدف از این مطالعه بررسی موقعیت و ابعاد جنیال توبرکل در افراد دارای اکلوژن کلاس یک و دو با استفاده از روش توموگرافی کامپیوتری اشعه مخروطی (CBCT) می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی، تصاویر CBCT 152 بیمار بزرگسال (76 مرد و 76 زن) دارای اکلوژن با کلاس I و کلاس IIمورد بررسی قرار گرفت و موقعیت و ابعاد جنیال توبرکل (ارتفاع جنیال توبرکل (GTH) و عرض جنیال توبرکل (GTW)، فاصله از انتهای ریشه دندان های سانترال تا لبه فوقانی جنیال توبرکل (LI-SGT)، فاصله از IGT تا لبه تحتانی فک ((IGT-IBM، ضخامت قدام فک تحتانی (MT) ارزیابی شد. برای بررسی داده ها از آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف و تی مستقل استفاده گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS Inc., Chicago, IL; version 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
در همه گروه ها(هم بر حسب جنس و هم برحسب مال اکلوژن)، GTH نزدیک به GTW قرار داشت. مقادیر به دست آمده GTH 57/6-06/8، GTW  47/6-19/8، LI-SGT 56/6-13/7، IGT-IBM 40/7-47/8، وMT  78/11-58/14 میلی متر بود.  GTWوLI-SGT تفاوت معنی داری بین کلاس مال اکلوژن و LI-SGTدر بین جنس نشان نداد (05/0(P>.
نتیجه گیری
موقعیت جنیال توبرکل و ابعاد این ساختار در میان بیماران دلالت به انجام CBCT قبل عمل جراحی برای درمان آپنه انسدادی خواب(OSA) دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1405 تا 1414
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!