ارزیابی ریسک اثرات موضعی برای اپراتورهای ماشین چاپ در صنعت منتخب به روش RISK OF DERM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
ارزیابی ریسک یک راه حل مناسب برای تعیین ریسک اثرات موضعی در تماس پوستی می باشد. مواجهه پوستی با حلال های آلی همچون ترکیبات آروماتیک در حلال تینر یک مشکل بهداشتی در صنعت چاپ است. هدف از این مطالعه ارزیابی ریسک اثرات موضعی در مواجهه پوستی با تینر برای اپراتورهای صنعت چاپ می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ریسک ایجاد عوارض موضعی برای تماس پوستی با تینر با استفاده از راهنمای اتحادیه اروپا و روش RISKOFDERM بررسی شد. تمامی اپراتورهای چاپ در یک کارگاه چاپ افست وارد مطالعه شدند. سمیت ذاتی تینر با استفاده از عبارات خطر و اطلاعات سم شناسی این ترکیب تعیین شد. میزان دوز دریافتی بر اساس سطح تماس پوست دست و زمان فعالیت تعیین گردید. ریسک اثرات موضعی بین عدد 1 تا 10 درجه بندی گردید. در کلیه مراحل پژوهش رعایت موازین اخلاقی همچون محرمانه بودن اطلاعات صورت گرفت.
یافته ها
با توجه به عبارات خطر سمیت ذاتی تینر در ایجاد اثرات موضعی، متوسط تعیین گردید. نمره نرخ مواجهه واقعی برای دست به میزان بالا مشخص گردید و زمان فعالیت با تینر 1-0/4ساعت در روز می باشد. میزان ریسک اثرات موضعی در 75 درصد از افراد مطالعه شده با درجه 6 تعیین گردید.
نتیجه گیری
با توجه به مواجهه پوستی بالا با تینر، کاهش تماس در اپراتورهای چاپ پوستی تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش ریسک اثرات موضعی داراست. پیشنهاد می شود اپراتورهای دستگاه چاپ در هنگام فعالیت از دستکش استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!