مدیریت ریسک های تیوب باندل مبدل حرارتی در صنعت پتروشیمی با رویکرد بازرسی بر مبنای ریسک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی یکی از مهم ترین دغدغه ها، شناسایی مخاطرات و اتخاذ تدابیر سازنده در جهت مدیریت آن ها است. تیوب باندل یکی از زیر تجهیزهای مهم در مبدل های حرارتی می باشد که هرگونه آسیبی در آن منجر به اختلال در عملکرد مبدل حرارتی و درنهایت توقف فرآیند می گردد. این پژوهش با هدف شناسایی و مدیریت ریسک های خرابی زیر تجهیز تیوب باندل با استفاده از روش بازرسی بر مبنای ریسک (Risk-Based Inspection: RBI) به انجام رسید.
مواد و روش ها
در این پژوهش از روش آنالیز نیمه کمی بازرسی بر مبنای ریسک، در جهت مدیریت ریسک های خرابی و بهینه سازی برنامه های بازرسی تیوب باندل (TB) مبدل حرارتی EA-1101 استفاده شد. اطلاعات پایه زیرتجهیز برای انجام RBI جمع آوری و پس از انجام عملیات نرم افزاری، خروجی ها تفسیر و درنهایت برنامه بازرسی ارائه گردید. تمام مراحل مطالعه حاضر طبق موازین اخلاقی اجرا گردید.
یافته ها
نتایج آنالیز RBI نشان داد که حالت خرابی تیوب باندل، کاهش ضخامت موضعی یا یکنواخت و مکانیزم خرابی آن کاهش ضخامت عمومی (یکنواخت) و خوردگی آب خنک کننده می باشد. سطح ریسک آن متوسط (3C) و اثربخشی روش های بازرسی تعیین شده مطابق با طبقه بندی استاندارد API-581 در طبقه بسیار اثربخش (A) و معمولا اثربخش (B) قرار دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است این روش می تواند مکانیزم های خرابی را با قابلیت اطمینان بالایی شناسایی نموده و برنامه های بازرسی اثربخش با برنامه های عملیاتی صحیح در راستای مدیریت ریسک این گونه تجهیزات ارایه دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!