ناحیه بندی رژیم بارش های حدی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها
 یکی از مهم ترین رخدادهای حدی بارش های سنگین می باشد که هرساله خسارات فراوانی را به دنبال دارد. رژیم بارش های سنگین می تواند در شناسایی اقلیم هر منطقه کمک شایانی کند. بسیاری از فعالیت های اقتصادی (به ویژه کشاورزی) بر پایه رژیم بارندگی تنظیم می شود دگرگونی رژیم بارش افزون بر اثرات قابل توجه زیست محیطی می تواند عادات و فعالیت های اقتصادی و نیز درآمدهای حاصل از آن را متاثر سازد. شناسایی مناطق همگن بارشی مهم ترین پیش نیاز برنامه ریزی های محیطی به ویژه برنامه های مدیریت منابع و آمایش سرزمین است. در این پژوهش رژیم بارش های حدی ایران برای دوره 20 ساله اخیر ناحیه بندی می گردد.
روش شناسی
 به منظور ناحیه بندی رژیم بارش های حدی ایران از داده های بارش روزانه 153ایستگاه همدید (2016- 1996) استفاده شد. جهت اجرای روش [1]PCA ماتریسی به ابعاد 12×153تشکیل گردید. با تحلیل مولفه های اصلی روی ماتریس موردنظر 6 مولفه اول انتخاب و سپس با خوشه بندی K-Mean بر روی ماتریس نمره استاندارد مولفه های انتخابی، ایستگاه های موردمطالعه به 8 منطقه همگنی بارش های حدی گروه بندی گردید.
نتیجه گیری
8 منطقه رژیم شناسایی شامل: رژیم خزری (سواحل خزر)، رژیم آذربایجان شمالی (ایستگاه های مرزی ایران و آذربایجان)، رژیم آذربایجانی (ایستگاه هایی از مرکز و جنوب آذربایجان)، رژیم زاگرس جنوبی (جلگه خوزستان و نوار ساحلی و پس کرانه های خلیج فارس)، رژیم کوهستانی (کوهستان های غرب ایران و مناطق پای کوهی پیرامون آن و به صورت پراکنده در خراسان)، رژیم خشک مرکزی، شرق، سواحل جنوبی(بخش گسترده ای از ایران)، رژیم البرز شرقی (نواحی از شمال غرب ایران و ایستگاه هایی از استان گلستان)، رژیم زاگرس میانی (نیمه غربی ایران و به صورت پراکنده در ایستگاه هایی از شمال غرب
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!