بررسی عملکرد روش برنامه ریزی بیان ژن در پیش بینی تابش خورشیدی روزانه در گستره ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انرژی تابشی خورشید سرمنشا انرژی های روی کره ی زمین است که یکی از منابع مهم انرژی پاک به ویژه در کشور ایران محسوب می شود. برآورد درست مقدار تابش خورشیدی به عنوان یکی از پارامترهای مهم در شبیه سازی رشد گیاهان و تخمین تبخیرتعرق اهمیت زیادی دارد. هدف از انجام این مطالعه، توانایی مدل شبیه سازی GeneXproTools 5.0در پیش بینی تشعشعات خورشیدی بر اساس داده های هواشناسی (بارش، ساعات آفتابی، رطوبت نسبی، حداکثر دما، حداقل دما، میانگین دما و تابش خورشیدی، هم چنین با در نظر گرفتن ارتفاع، طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی) در مقیاس روزانه، در 31 ایستگاه در گستره ی ایران در بازه ی زمانی 2016-2007 می باشد. بهترین مدل بر اساس معیارهای ارزیابی RMSE،MAE ،ENSو R2انتخاب شد. از نتایج تجزیه و تحلیل، مشخص شد که مقادیر پیشی بینی شده سازگاری خوبی با مقادیر اندازه گیری شده در مدل برنامه ریزی بیان ژن(GEP) دارد. در مدل GEP، سناریوی eبه دلیل در نظر نگرفتن ارتفاع، طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی، بارش، رطوبت نسبی، حداکثر دما و حداقل دما، دارای ضریب همبستگی کمتر و خطای بیشتری می باشد و کارایی کمتری دارد. در این مدل، در سناریوی cبا اضافه شدن پارامترهای میانگین دما و تابش خورشیدی، برآورد مطلوب تری از تابش خورشیدی حاصل می شود. نتایج سناریوهای cو eبسیار به هم نزدیک می باشد، اما سناریوی eدر پیش بینی تابش خورشیدی ضعیف تر عمل می کند و بهترین مدل در این مطالعه، سناریوی cمی باشد. زمانی که عرض جغرافیایی، بارش، رطوبت نسبی، حداکثر دما، حداقل دما، میانگین دما و تابش خورشیدی برای پیش بینی تابش خورشیدی در نظر گرفته شود، نتایج دقیق تری حاصل می شود. هم چنین، معیارهای ارزیابی تحت سناریوی cبا 0/72=R2 ، 3/59=RMSE ، 2/82= MAE و 0/72= NSEدر بخش آموزش از سایر سناریوها بیشتر می باشد. در مجموع روش GEPدقیق ترین نتایج را در تخمین تابش خورشیدی روزانه در گستره ی ایران دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!