بررسی ارتباط رضایت از شغل با شادکامی در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1397

پیام:
چکیده:
مقدمه
شادکامی سهم بسزایی بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. رضایت شغلی نیز می تواند در افزایش شادکامی افراد تاثیرگذار باشد. در مطالعه حاضر وضعیت رضایت شغلی و شادکامی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان موردبررسی قرار گرفت.
روش کار
مطالعه مقطعی حاضر بر روی 245 نفر از کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1397، با روش نمونه گیری آسان انجام شد. از پرسشنامه های شاخص توصیفی شغل Job Descriptive Index (JDI) و آکسفورد استفاده شد. پرسشنامه JDI شامل 70 سوال با نمرات 1 تا 5 و پرسشنامه آکسفورد شامل 29 سوال با نمرات 0 تا 3 است. در هر دو پرسشنامه، نمره بالاتر نشان دهنده وضعیت بهتر است. تجزیه وتحلیل آماری با نرم افزار SPSS و آزمون های رگرسیون خطی تک متغیره و چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره شادکامی و رضایت شغلی در افراد شرکت کننده به ترتیب 4/13±87/40 و 7/40 ±46/234 بود. بیشترین نمرات رضایت شغلی در حیطه های سرپرستی و همکاران و کمترین نمرات در حیطه های ترفیع و ارتقاء و حقوق بود. از بین عوامل پیشگویی کننده، فقط نوع معاونت، ارتباط معنی داری با رضایت شغلی داشت. بین رضایت شغلی و شادکامی همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت (371/0, r=001/0p<).
نتیجه گیری: کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ازنظر رضایت شغلی و شادکامی وضعیت مطلوبی ندارند. با توجه به ارتباط رضایت شغلی با شادکامی و نقش شادکامی بر سلامت، لازم است اقدامات مداخله ای اثربخش در این خصوص طراحی شود.



لطفا به مقاله به شکل زیر استناد کنید
دانایی م، مومنی م، علیخانی س. بررسی ارتباط رضایت از شغل با شادکامی در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، تابستان 1398؛ 6 (1):21-112
زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!