مقایسه بهای تمام شده خدمات واحد های رادیولوژی و سیتی اسکن در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعرفه های مصوب و بررسی ظرفیت منابع با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمان گرا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مسائل اساسی در سازمان های بهداشتی و درمانی، توسعه اطلاعات هزینه ای صحیح و مناسب است که می تواند مبنایی برای تصمیمات راهبردی و قیمت گذاری مناسب باشد. مدیران بخش بهداشت ودرمان همواره باید بتوانند منابع موجود را با کاراترین و موثرترین وجه ممکن به کار ببرند. محاسبه بهای تمام شده خدمات، رسیدن به این هدف را ممکن می سازد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کمی است که به شیوه توصیفی– تحلیلی به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام گرفت. اطلاعات در قالب فرم های اکسل طراحی شده، جمع آوری و بهای تمام شده خدمات از طریق مدل TDABC محاسبه گردید.
نتایج
بهای تمام شده اکثر خدمات رادیولوژی و کل خدمات سیتی اسکن در واحد دولتی بیشتر از واحد واگذار شده بود و میانگین تفاوت درصد نسبت بهای تمام شده در دو بیمارستان به تعرفه برای خدمات رادیولوژی 17.7 درصد و خدمات سیتی اسکن 22.6 بود. ظرفیت بلا استفاده منابع نیز در بخش دولتی بیشتر از خصوصی بود. زمان انجام خدمات در دو بیمارستان به غیر از رده شغلی تکنسین در بقیه موارد تقریبا مشابه بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از بکارگیری مدل نشان داد که در واحد دولتی نیاز به مدیریت منابع انسانی و در واحد واگذار شده، بهبود فرآیندهای ارایه خدمت ضروری به نظر می رسد. استانداردهای کاراترین مراکز ارایه دهنده خدمات، اغلب ارزش الگوبرداری دارند. واگذاری و جایگزینی منابع با هزینه پایین راه حل دیگری است که در کاهش هزینه ها موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!