مقایسه تاثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدیویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی

پیام:
چکیده:
هدف
کمبود آگاهی در مورد ضربان ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی و محدودیت های مرتبط با آن می تواند موجب بروز استرس بیماران گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش به روش بحث گروهی و ویدئویی بر سطح استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران تحت تعبیه ضربان ساز و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی انجام شده است.
روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی در کلینیک پیس میکر و دفیبریلاتور کاشتنی قلبی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در دو گروه آموزش و یک گروه کنترل و به شیوه پیش آزمون و پس آزمون میزان استرس، افسردگی و خودکارآمدی بیماران مراجعه کننده در سال 1396 را مورد بررسی قرار داد. ، 105 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به روش آسان در سه گروه 35 نفر (بحث گروهی، ویدئویی و کنترل) قرار داده شدند. محتوای آموزشی یکسان به صورت بحث گروهی و ویدئویی (لوح فشرده) به گروه های مداخله ارائه شد. جمع آوری داده ها با فرم مشخصات فردی و پرسشنامه DASS21 و خودکارآمدی قلبی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی، قبل از آموزش و سه هفته بعد از آموزش در هر سه گروه انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16و آزمون های آماری مجذورکای، تی مستقل و فیشردقیق تجزیه وتحلیل شد.
نتایج
بین نمرات استرس و افسردگی قبل و بعد از آموزش در سه گروه آموزشی تفاوت معنا دار مشاهده نشد (P-Value=0.55 and 0.85)، اما خودکارآمدی بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی در گروه آموزش گروهی و ویدئویی P-Value=0/009، گروهی و کنترل)P-Value<0/012و ویدئویی و کنترل P-Value<0/001 معنادار بود.
نتیجه گیری
به کارگیری شیوه های آموزشی می تواند منجر به کنترل علائم سایکولوژیک بیماران و ارتقاء سطح خودکارآمدی آن ها شود. ازاین رو بهتر است شیوه های آموزشی کم هزینه تر همچون آموزش ویدئویی جهت آموزش بیماران بکار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2020066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!