بررسی اهمیت منابع انتشار گرد و غبار دوره کواترنری بر کیفیت هوای شهر قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف تعیین کانون طوفان های گرد و غبار و خط سیر آن، با استفاده از مدل HYSPLIT و شاخص های تعیین منشا جهتی، شامل گل باد و گل غبار و تابع احتمال شرطی، انجام شد. در ابتدا رخدادهای طوفان گرد و غبار در بازه زمانی 2008 تا 2017 شناسایی شدند. با مدل الگوریتم انتشار، مسیریابی برای هر یک از رخدادهای شناسایی شده در سه سطح ارتفاعی 10 و 500 و 1000 متری به صورت عقب گرد به مدت 24 و 72 ساعت انجام شد. کانون های گرد و غبار محدوده مورد مطالعه اکثرا از نوع سازندهای دوره کواترنری و بیشتر سازندهای تشکیل دهنده این کانون ها تراس های مخروط افکنه قدیمی و پادگانه های آبرفتی رسی است که مستعد تولید گرد و غبارند. نتایج این تحقیق، از جمله گل باد و گل غبار و تابع احتمال شرطی، و مدل HYSPLIT نشان داد طوفان های گرد و غبار از جهت های جغرافیایی جنوب شرق شرقی و غرب در فصول مختلف به سمت شهر قم حرکت کرده است. دریاچه نمک و اطراف آن، که کانون شماره 4 است و در شرق شهر قم قرار دارد، بیشترین تاثیر را بر کیفیت هوای شهر قم در دوره زمانی مورد مطالعه داشته است. طوفان هایی که با منشاهای خارجی در دوره مورد مطالعه شهر قم را تحت تاثیر قرار داده اند بیشتر از کشورهای عراق، عربستان، سوریه، و اردن بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 360
لینک کوتاه:
magiran.com/p2020644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!