اثر خصوصی سازی در نظام بانکی بر شاخص های سودآوری بانک های خصوصی، دولتی و خصوصی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خصوصی سازی به واگذاری مالکیت و مدیریت بنگاه های دولتی به بخش خصوصی اشاره داشته و یکی از عوامل اصلی شکوفایی اقتصادی تلقی می شود. در این مقاله، کارکرد بانک های دولتی، خصوصی و خصوصی شده از طریق بررسی اثرات خصوص سازی در نظام بانکی بر عملکرد آن، مورد مقایسه با یکدیگر قرار گرفته است. این بررسی با استفاده از داده های 11 بانک  طی دوره 13 ساله (1396-1384) صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است که با توجه به زمان انجام عمده خصوصی سازی ها (سال 1388) و اعمال محدودیت نظام بانکی کشور در قالب تحریم، در این بررسی از دو متغیر مجازی به منظور تفکیک تاثیرات آن دو استفاده گردیده است. برای این منظور، از سه گروه آزمون های رگرسیون پانل، آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک استفاده شده که هر سه نتایج مشابهی در بر داشته اند. مدل رگرسیون پانل به منظور برررسی اثرات خصوصی سازی بر سودآوری کل نظام بانکی به کار گرفته شده است و نتایج برآورد آن نشان می دهد که خصوصی سازی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بانک ها در حوزه سودآوری داشته است. در گام نخست، آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک با هدف مقایسه عملکرد بانک های خصوصی شده با خصوصی و دولتی در دوره قبل و بعد از اعمال خصوصی سازی و در گام بعدی، با هدف مقایسه عملکرد بانک های خصوصی شده در دوره قبل و بعد از اعمال خصوصی سازی انجام شده اند که نتایج آنها مبین وجود تفاوت های معنادار در این دو دوره بوده است. درقدم سوم مقایسه عملکرد بانک های خصوصی شده در دوره قبل و بعد از اعمال خصوصی سازی با بانک های دولتی و خصوی صورت پذیرفت نتایج نشان داد که عملکرد بانک های خصوصی شده تنها در مقایسه با بانک های دولتی ارتقا یافته و با بانک های خصوصی تقریبا مشابه بوده اند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
369 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!