تاثیر افزودن نانوفیبر کربن اصلاح شده درخواص مکانیکی و گرمایی چسب پلی وینیل استات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به طور کلی، چسب پلی وینیل استات (PVAc) با قابلیت کاربرد در محصولات چوبی به عنوان چسب چوب دارای خواص استحکامی ضعیفی می باشد. نانومواد کربنی(CNF) ازجمله مواد تاثیرگذار بر روی خواص استحکامی مواد پلیمری می باشند. از اینرو در تحقیق حاضر، خواص مکانیکی و گرمایی چسب پلی وینیل استات تقویت شده با نانوفیبرکربن در دو حالت اصلاح شده (Modified)و بکر(Virgin) و سه سطح صفر، 0/4 و 1/5 درصد وزنی چسب مورد بررسی قرار گرفت. نانو فیبرهای کربن اصلاح شده به صورت اصلاح شیمیایی سطحی جهت بهبود پراکنش در ماتریس پلیمری استفاده شدند. نتایج آزمون طیف سنجی FTIR ، اکسید شدن و حضور گروه های عاملی جدید بر روی سطح نانو فیبرهای کربن اصلاح شده را تایید کرد. نانو کامپوزیت های مورد نظر با روش قالب ریزی محلول ساخته شد و در ادامه ویژگی های کششی، رفتار گرمایی (TGA) و ریزساختار آنها ارزیابی گردید. تصاویر میکروسکوپ الکترونی(TEM) پراکنش مناسب تر نانوذرات اصلاح شده در 0/ 4درصد نسبت به مقادیر بالاتر را در ماتریس چسب تایید کرد. همچنین تحلیل داده های آزمون کشش نمونه ها، بهبود رفتار مکانیکی نانوکامپوزیت (مدول الاستیسیته، مقاومت کششی، و انرژی شکست) ناشی از حضور نانوذرات اصلاح شده را نسبت به نمونه های حاوی نانوذرات بکر، به خوبی نشان دادند. بهبود این خواص با نانوفیبر کربن اصلاح شده، به ترتیب 2/4، 1/6 و 1/8برابر نسبت به پلی وینیل استات خالص بود. به علاوه، از نظر پایداری گرمایی نیز در هر دو سری نانوکامپوزیت، دو مرحله کاهش جرم نسبت به چسب خالص مشاهده گردید. به طورکلی، بهترین استحکام کششی در نمونه های نانوکامپوزیت حاوی 0/4 درصد وزنی نانوفیبر کربن اصلاح شده مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!