بررسی وضعیت آلودگی رودخانه کشف رود با رویکرد انگل های تک یاخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 رودخانه کشف رود بزرگ ترین رودخانه شمال شرق کشور بوده و در طول مسیر آن، هشت کال از سطح شهرستان مشهد گذشته و به این رودخانه وارد می شوند فاضلاب های مناطق رجایی، گلشهر، مهرآباد، التیمور، سیمان شهر، خواجه ربیع و اسماعیل آباد توسط این کال ها وارد رودخانه می شود. اطمینان از سلامت آب این رودخانه در بهداشت عمومی منطقه و سلامت مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل تحقیق جامع و گسترده زیر در راستای برآورد آلودگی انگلی این رودخانه انجام شد. به این منظور از بهمن 1392 تا بهار سال 1395 و در طی یازده نوبت از 12 ایستگاه نمونه برداری صورت گرفت، این ایستگاه ها طوری انتخاب شده اند که سرشاخه ورودی رودخانه، ورودی کال ها و محدوده های قبل و بعد از تصفیه خانه ها پوشش داده شود. آنالیز انگلی جهت شناسایی کیست و تخم انگل ها مطابق روش جدید بیلنجر با لام شمارش مک مستر (با حجم حفره ای 3/0 میلی متر) انجام گرفت. نتایج نشان داد که میانگین کل انگل ها در طول تحقیق 09/0 ± 75/0 عدد در هر صد لیتر می باشد، نمونه ها بعد از عکس برداری توسط کلیدهای رایج شناسایی شدند. نتایج نشان داد که فراوان ترین انگل ها: Giardia lamblia، Trichomonas vaginali، Criptosporidium sp.، Entamoeba histolytica بوده و نمونه های Balantidium coli، Dieantomeba fragilis،Endolimax nana، Normarsk sp.، Iodamoeba butschlii و Chilomastix mesnili با نرخ فراوانی کمتر مشاهده شده اند. به طورکلی محدوده تصفیه خانه اولنگ دارای بیش ترین نرخ آلودگی در منطقه می باشد. آلوده ترین ماه های سال مربوط به ماه های فروردین، اردیبهشت و شهریورماه بوده و کمترین آلودگی در ماه های مرداد، مهر و آبان گزارش شده است. به طور کلی کاربری تصفیه خانه ها برای حجم آبی این رودخانه کافی نیست و خصوصا در ماه هایی که شهر مشهد پذیرای حضور فراوان زائران است آلودگی این آب بسیار زیاد شده و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی شهر به شمار می رود و لذا لزوم بهبود وضعیت آب و کیفیت عملکرد تصفیه خانه ها به شدت احساس می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!