رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی و شهید بهشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
 یکی از عوامل تاثیر گزار بر دانشجویان و پیشرفت آن ها عامل هوش است. در این رهگذر توجه به ماهیت هوش خصوصا هوش اجتماعی، چگونگی تبلور رفتار خردمندانه، روش های ارزیابی، سنجش هوش و تفاوت های بین فردی و درون فردی از دیرباز مورد توجه همگان بوده، از آغاز قرن 20 مطالعات مربوط به ماهیت هوش و ظرفیت هوشی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و بهره گیری از ابزارهای گوناگون برای ارزیابی میزان هوش افراد در کشورهای مختلف مورد توجه خاص قرار گرفته است.
هدف
 هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین خلاقیت و هوش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بوده است.
مواد و روش ها
 جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دو دانشگاه مورد مطالعه است که به روش تصادفی طبقه ای 300 نفر، بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزارهای اندازه گیری به کار گرفته شده در این تحقیق، پرسشنامه ی استاندارد خلاقیت رندسیپ و پرسشنامه ی استاندارد هوش اجتماعی کری است. منظور تحلیل داده ها، از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاکی از آن است که بین مولفه های خلاقیت و هوش اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد و نتایج تحلیل واریانس نشان داده که بین میانگین خلاقیت دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت وجود دارد همچنین از بین مولفه های هوش اجتماعی مولفه های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی و آگاهی های اجتماعی، خلاقیت را به طور معناداری پیش بینی می کنند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه با یافته های این پژوهش می توان به این نتیجه رسید که مولفه های هوش اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و تحریک خلاقیت در دانشجویان دارند. همچنین به نظر می رسد که دانشگاه با ایجاد بستری مناسب در جهت بهبود انگیزش و روحیه نشاط علمی در دانشجویان نقش مهمی را می تواند در آینده علمی و البته حرفه ای آنان ایفا کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!