تحلیل حاشیه سود واحدهای عملیاتی در یک بیمارستان آموزشی منتخب

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحلیل هزینه ها و درآمدها ابزار مهمی برای برنامه ریزی، کنترل، نظارت و ارزشیابی بیمارستان است که جهت کاهش هزینه های غیرعادی انجام می گیرند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل حاشیه سود واحدهای عملیاتی در یک بیمارستان آموزشی منتخب انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در سال 1397 در یک بیمارستان آموزشی منتخب تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. اطلاعات هزینه ای از طریق چک لیست محقق ساخته جمع آوری شد. ابتدا هزینه های مستقیم به تفکیک مراکز هزینه محاسبه گردید و سپس با روش جذبی به واحدهای عملیاتی سرشکن شد. درآمد واحدهای عملیاتی با مطالعه تعداد 65817 پرونده بیماران سرپایی و بستری در مرکز در سال مورد مطالعه استخراج و نهایتا حاشیه سود عملیاتی واحدها مشخص گردید. محاسبات با نرم افزار Excel  نسخه 2017 انجام شد.
یافته ها
 هزینه های مستقیم 66 درصد و هزینه های غیرمستقیم 34 درصد کل هزینه های عملیاتی مرتبط با واحدهای عملیاتی را تشکیل دادند. جمع درآمد حاصل از ارائه خدمات در واحدهای مورد مطالعه 226 میلیارد ریال و هزینه کرد این واحدها 471 میلیارد ریال برآورد گردید. به غیر واحدهای فوق تخصصی زنان و کودکان و فوق تخصصی جراحی ترمیمی که دارای حاشیه سود عملیاتی به میزان 39 درصد و 36 درصد بودند، بقیه واحدها زیان عملیاتی چشمگیری داشتند.
بحث و نتیجه گیری
اصلاح فرآیندهای تامین لوازم مصرفی و خدمات مورد نیاز، توجه به مدیریت منابع انسانی و نیروی کار، افزایش کمی و کیفی خدمات ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!