نسبت نقاشی هایپررئالیسم و دنیای هایپررئالیتی براساس نظریه وانمایی بودریار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هایپررئالیسم سبکی در نقاشی است که اشاره به تصویری فراتر از واقعیت دارد، تصویری که تمام توجهش به جزئیاتی است که از توانایی چشم انسان خارج است و بیان کننده زندگی ماشینی و لحظات زندگی روزمره است. مسئله مورد طرح در این پژوهش فاصله بین واقعیت و دریافت آن را مورد توجه قرار داده که جزییات در جامعه امروزی ایجاده کرده است و این فاصله را در قیاس با بازنمایی طرح می نماید؛ فاصله ای که در نگاه انتقادی بودریار در قالب هایپررئالیتی تعریف می-شود. هدف این پژوهش جستجوی ارتباط و نسبت میان شیوه ی نقاشی هایپررئالیسم با مفهوم هایپررئالیتی از منظر ژان بودریار براساس نظم هایش در قالب وانموده می باشد. چهارچوب نظری مقاله بر فرم های تقابل میان بازنمایی واقعیت با واقعیت و بر مبنای تطبیق با سطوح نظم های بودریار که دارای تقسیم بندی هایی دوره ای می باشد. روش این مقاله مطالعه ای تحلیلی-تاریخی می باشد که داده های تاریخی در مورد بازنمایی در نقاشی را در بحثی نظری بر اساس چهارچوب نظری دسته بندی می نماید.در این مسیر نمایی تاریخی از دوره های توسعه بازنمایی تصویری تا نقاشی هایپررئالیستی ارائه شده و این دوره ها در تقابل با تقسیم بندی های سه گانه ی بودریار (پیشا مدرن، مدرن و پسا مدرن) قرار می گیرد تا به پاسخی برای سوال محوری مقاله دست یابد: آیا تشابهی میان بیان فراواقعی نقاشی هایپررئالیسم و دنیای هایپررئالیته وجود دارد؟یافته-های مقاله به تحلیل رفتن تدریجی سوژه و استقلال ابژه در جهانی اشاره دارند که پایه و اساس آن خود ابژه می باشد.نتیجه گیری نهایی، با تایید تشابهات، نشان می دهد که بازنمایی هایپررئالیستی با بازنمایش حاد حقیقت (هایپررئالیتی) در دوره پسامدرن تطبیق می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!