تاثیر فعالیت ورزشی استقامتی بر مسیر نشانه پردازی mTORC1 در عضله اسکلتی نعلی موش های صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
مسیر نشانه پردازی mTORC1 از مسیرهای مهم تنظیم میزان رونویسی و یکی از مهم ترین مسیرهای درگیر در سنتز پروتئین در عضله اسکلتی است.
هدف
هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تمرین های استقامتی بر مسیر نشانه پردازی mTORC1 در عضله نعلی موش های صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 16 موش صحرایی نر نژاد اسپراگ داولی (با میانگین و انحراف معیار وزن 20±270 گرم) انتخاب و پس از دیابتی شدن از طریق محلول استرپتوزوتوسین به روش تصادفی به 2 گروه مداخله استقامتی (به عنوان گروه تجربی) و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی 4 روز در هفته و به مدت 8 هفته به فعالیت ورزشی پرداختند؛ در حالی که گروه شاهد هیچ گونه برنامه تمرینی نداشتند. پروتئین های تحقیق حاضر از طریق روش وسترن بلات اندازه گیری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته ها
تغییر معنی داری در محتوای تام پروتئین های AKT1، P70S6K1، 4EBP1 و محتوای فرم فسفریله پروتئین P70S6K1 در گروه تمرین استقامتی نسبت به گروه شاهد مشاهده نشد؛ اما محتوای تام پروتئین mTOR و فرم فسفریله پروتئین های AKT1، mTOR و 4EBP1 در گروه تمرین استقامتی نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری
 8 هفته تمرین ورزشی استقامتی توانست مسیر AKT1/mTOR/4E-BP1 را در mTORC1 فعال کند؛ بنابراین با توجه به تحلیل عضلانی در بیماران دیابتی نوع 2، فعالیت ورزشی استقامتی می تواند مسیر نشانه پردازی mTORC1 را برای تنظیم رونویسی ژن ها و متعاقبا بیان پروتئین ها فعال کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!