عوامل موثر بر ترس از هیپوگلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
دیابت عوارض گوناگونی دارد که ترس از هیپوگلیسمی یکی از آن است که با علائم شدیدی مانند اضطراب، مشکلات روانی اجتماعی و کنترل ضعیف متابولیکی همراه است.
هدف
مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ترس از هیپوگلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها
 مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر روی 360 بیمار دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان ولایت قزوین در سال 1396 انجام گرفت. نمونه های واجد شرایط به صورت دردسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه 18سوالی ترس از هیپوگلیسمی بود. برای سنجش ترس از هپوگلیسمی، از مقیاس Hypoglycemia Fear Survey-II استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های توصیفی و تی، تحلیل واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.
یافته ها
 میانگین±انحراف معیار سنی بیماران 14/3±58/5 سال و اکثرشان زن (65/3 درصد) بودند. میانگین نمره ترس از هیپوگلیسمی 8/6±22/07 بود. میانگین نمره ترس از هیپوگلیسمی در سطوح متغیرهای جنسیت (P=0/002)، نوع درمان (P<0/001)، وضعیت اشتغال (P=0/05) و وضعیت تحصیل (P=0/05) معنادار بود. همچنین، در تحلیل رگرسیونی تک متغیره، متغیرهای نوع درمان(P<0/001)، عوارض بلندمدت (P=0/002) و جنسیت (P=0/002) و در مدل رگرسیونی چندمتغیره، نوع درمان با ترس از هیپوگلیسمی در ارتباط بود (P<0/001).
نتیجه گیری
 نتایج این مطالعه نشان داد موثرین عامل در ترس از هیپوگلیسمی روش درمان است. استفاده از انسولین برای درمان دیابت به طور قوی بر ترس از هیپوگلیسمی تاثیر داشت که شاید آموزش های مناسب پیرامون نحوه ترزیق و پایش انسولین بتواند ترس از هیپوگلیسمی بیماران را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!