شیوع درد نوروپاتیک و عوامل موثر بر کیفیت خواب زنان مبتلا به سرطان پستان پس از رادیوتراپی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
درد نوروپاتیک می تواند یکی از دلایل اصلی موثر بر کاهش کیفیت خواب باشد و کیفیت خواب پایین و نامطلوب بر عواملی همچون کیفیت زندگی و ادامه درمان تاثیرات نامطلوبی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی درد نوروپاتیک و تاثیر آن بر کیفیت خواب زنان مبتلا به سرطان پستان پس از رادیوتراپی انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- همبستگی از اول فروردین 1396 تا اول اسفند 1397 بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت رادیوتراپی در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. ابزار مورد استفاده شامل مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه درد VAS و پرسشنامه اختلال خواب پیترزبورگ بود که درد نوروپاتیک و وضعیت خواب را می سنجیدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون رگرسیون چندمتغیری انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین شدت درد در بیماران شرکت کننده در مطالعه 1/03±6/55 و میانگین نمره خواب بیماران 3/20±12/29بود. بر اساس نتایج رگرسیون، متغیرهای سن (0/012=p)، شدت درد (0/001=p)، ماستکتومی (0/001=p)، برداشتن غدد لنفاوی (0/035=p)، تعداد جلسات رادیوتراپی (0/003=p)، سابقه شیمی درمانی (0/002=p) و مرحله بیماری (0/01=p) به صورت معناداری اختلال خواب را پیش بینی کرد.
نتیجه گیری
 شیوع درد نوروپاتیک پس از رادیوتراپی در زنان مبتلا به سرطان پستان در مطالعه حاضر بالا بود و این درد به عنوان عامل پیش بینی کننده اختلال خواب در این زنان بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!