واکسنهای نوکلئیک اسیدی برای ویروس پاپیلومای انسان؛ پیشگیری یا درمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سرطان رحم، چهارمین سرطان رایج در زنان می باشد. تقریبا در تمامی موارد این سرطان، ابتلاء به انواع ویروس پاپیلومای انسانی با خطر بالا به خصوص تیپ های 16 و 18 مشاهده می شود. این ویروس عامل ایجاد سرطان های دیگری نظیر اوروفارنکس، آنورکتال و همچنین پوست نیز می باشد. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی واکسن های موجود و در حال توسعه برای پیشگیری یا درمان HPV انجام شد.
روش کار
در این پژوهش مروری، کلمات کلیدی HPV، سرطان سرویکس، DNA واکسن، RNA واکسن، پیشگیری و درمان آلودگی با HPV در پایگاه های PubMed، Science direct، Scopus و Google Scholar در بازه زمانی سال های 2000 تا 2018 مورد جستجو قرار گرفتند. مقالات انگلیسی به روز و چاپ شده در مجلات چارک اول، در اولویت قرار گرفتند و مقالات دارای اطلاعات ناقص و نامرتبط از مطالعه حذف شدند.
یافته ها
با وجود واکسن هایی برای پیشگیری از ابتلاء به HPV، تحقیقات بر روی ارائه واکسن بهتر بر علیه این ویروس ادامه دارد، زیرا واکسن های موجود از تمامی تیپ های پرخطر ویروس پیشگیری نمی کنند. همچنین بر روی افراد مبتلا و دارای ناهنجاری های حاصل از ویروس و یا سرطان تاثیری ندارند. از راهکار های امیدبخش، واکسن هایی بر اساس نوکلئیک اسید ها (DNA یا RNA) می باشند.
نتیجه گیری
نوکلئیک اسید واکسن ها دارای نتایج امیدوارکننده ای به دلیل امن بودن، پایداری، راحتی در تولید و توانایی ایجاد ایمنی اختصاصی می باشند. در حال حاضر واکسن های GX-188E، VGX-3100، ZNF-603 و ZNF -758 بر علیه ژن های E6 و E7 ویروس در فاز کلینیکی موفق عمل کرده اند و امیدهایی برای یک واکسن درمانی برای افراد آلوده به ویروس یا مبتلا به سرطان ایجاد کرده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!