برآورد تراکم درختان با استفاده از سنجش از دور و زمین آمار (مطالعه موردی:جنگل های دست کاشت بیت قشم)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

صفات درختان، رقابت و مختصات مکانی سبب ایجاد ناهمگنی مکانیو الگوی پراکنش متفاوت در محیط میشوند. هدف از تحقیق برآورد تراکم درختان در جنگل دست کاشت بیت قشم با استفاده از روش های زمین آماری کریجینگ و سنجش از دور و مقایسه این دو روش به منظور ارتقاء کیفیت مدیریت و برنامه ریزی و نیز حفاظت و استفاده اصولی از این جنگلها می باشد. در این تحقیق، از دو روش زمین آمار و سنجش از دور به منظور برآورد تراکم درختان جنگلهای دست کاشت بیت قشم در مساحتی معادل 4350هکتار مورد استفاده قرار گرفت. در روش زمین آمار ازمدل برازش داده شده بر واریوگرام بروش کریجینگ معمولی استفاده گردید. در روش سنجش از دور تصاویر سنجنده Aster و مدل رگرسیونی خطی استفاده شد که ترکیب خطی باندهای RED و NIR بعنوان متغیرهای مستقل، بهتر از دیگر متغیرها توانست تراکم درختان را با میانگین مجذورخطای مربعات 8/64 برآورد نماید. نتایج ارزیابی برآورد ثابت نمود که روش کریجینگ معمولی بدلیل داشتن اثر قطعه ای زیاد و ساختار مکانی ضعیف در بین قطعات نمونه، نتوانسته برآورد مناسبی از متغیر تراکم درختان ارائه دهد،ه مچنین بدلیل زیاد بودن مقادیر معیارهایRMSEو MAE کریجینگ معمولی نتوانسته بر اساس مدل برازش داده شده برآورد صحیحی را انجام دهد. نتایج بدست آمده نشان داد که سنجش از دور در مقایسه با زمین آماردارایRMSEکمتری می باشد. همچنین در برآورد تراکم درختان، زمین آمار درمقیاس محلی و سنجش از دور در مقیاس منطقه ای دارای نتایج بهتری میباشند. بطور کلی روش سنجش از دور دربرآورد تراکم درختان بدلیل آسانی و هزینه بسیار پایین و حجم نمونه برداری کمتر نسبت به زمین آمار برتری دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!