تدوین استراتژی جهت تمرکز بر صنایع روستایی(اقتصاد غیرزراعتی) برای رسیدن به توسعه پایدار به روش تحلیل SWOT.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف تحقیقعبارت است از ارائهاستراتژی های پیشنهادی توسعه ی مناطق روستایی بویژه توسعه پایدار آن از طریق صنایع روستایی است . در این تحقیق به تدوین استراتژی جهت ارائه استراتژی های موثر در توسعه پایدار صنایع روستایی دستی به روش SWOT پرداخته شده است. تحقیق حاضر کاربردی است و از نتایج مقلات منتشر شده در این زمینه استفاده می شود. از لحاظ روش انجام کار کتابخانه ای بوده و از نظر شیوه نگرش جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی می باشد. جهت اولویت بندی استراتژی های SO”” ،  WO”” ، ST”” و WT”” از روش AHP استفاده شده است . بر اساس نتایج بدست آمده استراتژی های TW و SO بر استراتژی های WO و ST ارجحیت دارند. بنابراین توجه به استراتژی هایی مانند کمک های مالی به تحقیقات ، توسعه تکنولوژی های قابل رقابت ، موضوعات مالکیت معنوی ، قوانین جاری بازار خانگی ، برگذاری جشن ها به دلیل مناسبت های بزرگ ، ایجاد تصویر نام تجاری ، شرکت ، تکنولوژی ، ارتباطات بین المللی ، نظرات و نگرش های مصرف کنندگان و تغییر روند سبک زندگی ، تجارت بین المللی ، سیاست های تجاری ، اطلاعات و ارتباطات ، تبلیغات و همگانی کردن ، موضوعات فصلی یا آب و هوایی در اولویت می باشند. صنایع روستایی بر توسعه ی مناطق روستایی بویژه توسعه پایدار آن تاثیر گذارند، ضمن آگاهی رسانی بیشتر، بر لزوم راه اندازی صنایع غیرزراعی در مناطق روستایی شاهد توسعه همه جانبه این مناطق باشیم. صنعتی شدن روستا با تاکید بر صنایع کوچک و متوسط در مناطق روستایی پیامدهایی از جمله: ایجاد اشتغال پایدار، افزایش رفاه و ایجاد اقتصاد خودرانشی، کاهش مهاجرت به مناطق شهری را در پی داشته است. ایجاد و گسترش صنایع کوچک در مناطق روستایی نیازمند تلاش و مشارکت تمام ساکنان روستا برای استقرار این نوع صنایع است.می توانیم نتیجه گیری کنیم که در کنار نتایج اقتصادی و اجتماعی مثبتی که صنایع روستایی می توانند بر توسعه پایدار روستا داشته باشند، در صورت عدم توجه به ابزارهای متناسب با اقلیم جغرافیایی مناطق روستایی و همچنین ورود بی رویه ابزاراآلات صنعتی به روستا شاهد از بین رفتن نظم محیط زیست این مناطق و در نتیجه عدم توسعه پایدار روستا خواهیم بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!