تاثیر پروژسترون بر زنده مانی رده سلولی MCF-7 و ارزیابی بیان ژن های P53،BAX و BCL-2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تحقیقات نشان داده اند پروژسترون بر زنده مانی سلول های سرطان پستان تاثیرگذار است. این مطالعه با هدف بررسی اثرات پروژسترون بر زنده مانی رده سلولیMCF-7 و ارزیابی بیان ژن های P53،BAX  و  BCL-2انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی - آزمایشگاهی، سلول هایMCF-7 پس از تهیه از بانک انستیتو پاستور، به دو گروه کنترل و گروه دریافت کننده پروژسترون در غلظت های 001/0، 01/0، 1/0، 1، 10 میلی گرم برمیلی لیتر تقسیم بندی شدند. زنده مانی سلول ها با استفاده از تست MTT اندازه گیری شد. سطح نسبی بیان ژن های P53، Bax و Bcl-2 با روش Real time PCR موردبررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه و تی تست مستقل آنالیز شدند.
یافته ها
در این مطالعه، مواجهه با غلظت 10 میلی گرم برمیلی لیتر پروژسترون سبب کاهش زنده مانی سلول هایMCF-7 در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0p˂). اما مواجهه با غلظت های 001/0، 01/0، 1/0، 1، 10 میلی گرم برمیلی لیتر پروژسترون، در زنده مانی سلول های MCF-7 در مقایسه با گروه کنترل، تغییر معنی داری ایجاد نکرد. بیان ژن های P53، Bax در سلول های  MCF-7 در مواجهه با غلظت 5/2 میلی گرم برمیلی لیتر پروژسترون نسبت به گروه کنترل، افزایش معنی داری داشت (به ترتیب 05/0 p˂،001/0p˂)، اما بیان ژن  Bcl-2 در مقایسه با گروه کنترل، دچار کاهش معنی داری شد (001/0p˂).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد پروژسترون در غلظت بالا سبب کاهش زنده مانی سلول هایMCF-7 می شود و اثر سیتوتوکسیک پروژسترون بر سلول های MCF-7 از طریق القای آپوپتوز وابسته به Bax و افزایش بیان ژن ضد توموری P53 اعمال می گردد. براین اساس هورمون پروژسترون در درمان سرطان پستان، حایز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!